Als er iets is waar ik trots op ben dan zijn het mijn Hospitality roots! Ik ben geboren en opgegroeid in de horeca, ik heb de Hogere Hotelschool afgerond en mijn eerste jaren in de Hospitality gewerkt.

Ik heb eerst voor een hotel groep gewerkt, waar ik de marketing en communicatie deed, dus vooral โ€˜back officeโ€™. Wanneer het druk was in het restaurant of aan de receptie was het de bedoeling dat je alles liet vallen om even uit te helpen bij de receptie. Dit werd niet eens gevraagd, dit zat er van nature in het DNA van het team. Zo ook bij andere hospitality bedrijven, heb ik dit altijd zo ervaren. Pas toen ik bij een bedrijf in een andere sector ging werken, toen ontdekte ik pas dat deze mindset uniek is en in geen andere sector te vinden is. In grote bedrijven ontstaan vaak eilandjes of per afdeling โ€˜groepjesโ€™ en kijken niet verder dan hun eigen takenpakket.

Elkaar belangeloos helpen voor het algemene doel : de gasten ontzorgen zodat zij een top ervaring beleven, jouw hotel aanbevelen en zelf graag willen terugkomen. Het succes van het hotel is jouw succes.

Dit is een voorbeeld van een van de belangrijkste lessen die ik heb meegenomen in mijn ondernemerschap. Vanaf dag รฉรฉn begreep ik : alleen kom ik ver, maar samen bereik ik de top! Ik ben altijd op zoek geweest naar gelijkgestemden waarbij we elkaar konden versterken. Ze hebben een soortgelijke mindset, ambitie en onze diensten versterken elkaar. Ok, eerlijk gezegd ging dit niet zonder slag of stoot. Ik dacht namelijk dat iedereen hetzelfde dacht als ik of was zo als ik, maar helaas. Nu heb ik een team om mij heen die elkaar versterkt om samen beter te worden. Je geeft elkaar een podium, we helpen elkaar en je steunt elkaar. Er is een natuurlijke balans en het is bijna vanzelfsprekend. Het gevolg? We groeien samen enorm en hebben inmiddels wel onze eigen positie geclaimd in onze niche of markt.

Maar laatst werd ik weer met mijn neus op de feiten gedrukt, waarbij je iemand en podium wilt geven, ze kon deze ervaring vervolgens voor eigen communicatie en marketing doeleinden gebruiken, er zouden diverse potentiรซle ambassadeurs aanwezig zijn en het zou elkaar als merk versterken. Of ik wel even een paar 100 euro (bijna 1000 euro) voor wilde betalen, omdat ze anders die dag inkomen zou missen?

Ik verbaasde mij enorm.. ik dacht huh? Dit is echt zo’n korte termijn visie en ik geloof erin dat je met zoโ€™n mindset niet ver zal komen. Het is niet de bedoeling dat je je werk gratis moet doen, absoluut niet. Maar je moet wel bewust zijn van het feit wanneer er een kans voor doet, die wellicht vandaag niet die paar 100 euro oplevert, maar wel begrijpt wat de PR waarde is, de prachtige marketing materialen die je nadien kunt gebruiken, de ambassadeurs die je zou kunnen krijgen en de nieuwe relaties die je zou kunnen opbouwen. Dit heeft misschien nog wel meer waarde dan die paar 100 euro.

Ik zal het verder toelichten…
Waarom steunt Jumbo, topsporters als Max Verstappen, al van het moment toen hij nog niet in de Formule 1 zat. In de beginjaren leverde dat niet veel op, sterker nog dat heeft hem veel geld gekost, maar ik denk niet dat ik hoef uit te leggen wat Max nu voor Jumbo oplevert?
Frits van Eerd heeft een visie : met Jumbo wilt hij elke dag winnen en hij wilt anderen steunen die ook elke dag willen winnen! Dat is zijn basis en zo steunt hij met Jumbo sporters die bij zijn merk passen. En bij Max heeft hij vooral naar de lange termijn gekeken, met alle risico’s (want stel dat Max niet zo populair was geworden of het was een arrogant ventje) รฉn dat is klasse ondernemerschap en een duidelijk voorbeeld dat niet alles draait om directe inkomsten of geld.

Wanneer je succesvol bent, elke dag geld verdient dan mag je heel dankbaar zijn dat het zo goed gaat en houd dat zeker vast! Maar vergeet niet ondernemen is continue zaaien en dan oogsten. En soms kan het zijn dat de oogst weer opraakt en je dus opnieuw moet zaaien. Wanneer je goede tijden ervaart (je verdient goed geld met je onderneming), moet je niet vergeten ondertussen te zaaien voor de toekomst. Succes, is net als een oogst, tijdelijk en vroeg of laat komen er minder goede tijden aan. Ik heb het helaas van dichtbij moeten meemaken, als je dan niks hebt opgebouwd : je deed alles voor het geld, je hebt dure investeringen gedaan, je hebt alleen maar genomen en aan je zelf gedachtโ€ฆ een ding is zeker je komt je zelf tegen : wie goed doet, goed ontmoet.ย 

Kortom, blijf ook in succesvolle tijden geven en delen, blijf zaaien, want wanneer de oogst wat slechter is, begin je weer van vooraf aan.