Er zijn nog veel traditionele reclamebureaus die een logo en een huisstijl maken en deze vervolgens in een geprinte huisstijl boek presenteren. Ze maken vaak nog geen varianten van het logo, waardoor je logo vervolgens online niet bruikbaar is. Ook komen ze soms niet verder dan briefpapier, envelop en een visitekaartje. Vaak zie ik dit bij klanten in de beauty en fashion branche terugkomen. Er is totaal niet gekeken naar het type bedrijf of wat daadwerkelijk nodig is om de branding zowel online als offline door te voeren.

Mijn mening : je logo en huisstijl vormen de basis van jouw merk. Dit moet zorgvuldig ontwikkeld worden op basis van een doorgedachte strategie. Je branding moet als concept uitgewerkt worden, van A tot Z, dan creëer je een sterk merk.

Voordat je überhaupt een logo en huisstijl laat ontwikkelen, moet je minimaal deze 4 vragen kunnen beantwoorden, vindt er een strategie gesprek plaats en vul je een compleet brand strategy questionnaire in. Is dit niet helder zul je nooit een sterk merk kunnen ontwikkelen. 

Is je visie helder, ben je er klaar voor of ben je toe aan een rebranding? Dit is het volgende wat je kunt verwachten:

Logo

Naast een compleet logo, is het verstandig om een logo te ontwikkelen die geschikt is voor je online branding (website, social media) of communicatie materiaal, waarbij het volledige logo niet leesbaar zou zijn. Ook wel een variant van het originele logo.

Om je branding verder consequent door te voeren is een brand merk waardevol. Zeker voor de skincare of beauty branche, zoals microblading, pmu, huidverbetering, waarbij je je werk wilt laten zien door middel van een voor en na foto. Een brandmerk toevoegen aan de foto kan kopieergedrag voorkomen.

Daarnaast zorgt een brand merk voor een stukje herkenning bijvoorbeeld als je een quote plaats. Consequentheid en herkenning zijn zo belangrijk!

Een logo ontvang je in allerlei files als eps, ai, pdf, jpg en png. Daarnaast ontvang je een kleurengids, lettertypes en alle details van het logo. 

Huisstijl

Wanneer je de huisstijl laat ontwikkelen, kijk ik altijd naar het bedrijf en de processen. Bijvoorbeeld een schoonheidssalon. Ik wil weten hoe een klant binnenkomt, hoe zij haar afspraken met jou maakt, wat je als materiaal in de salon nodig hebt, waar je salon gevestigd is en of je eventueel raambelettering nodig hebt. Maar ook verkoop je producten? Heb je verpakkingen of tasjes nodig? Verzend je producten? Welke kleding draag je en je medewerkers? Welke behandelingen geef je en is er ook nazorg? Geef je trainingen en presentaties ? Alle diensten en processen loop ik met je door, om te kijken hoe je te werk gaat en welke branding nodig is voor jou.

Als jij met bijvoorbeeld salonized werkt, een online boeking systeem dan ga ik geen afsprakenkaartjes voor je maken. Dit is overbodig, want je werkt digitaal en per mail stuur je de bevestiging. 

Ditzelfde geldt voor fashion. Verkoop je ook online of alleen offline? Wil je je eigen lint, stickers, vloeipapier, inpakpapier en is het ook rendabel voor jou? Heb je een exclusief product zoals een designer zonnebril dan verkoop je geen duizenden stuks per maand. En als de minimale oplage van bepaalde verpakkingen 10.000 stuks zijn en je hebt geen plek dan moeten we kijken naar een andere optie. Ook nemen we jouw budget mee in deze opties.

Huisstijl is niet alleen fysiek drukwerk of materiaal maar ook online moet je je huisstijl doorvoeren, denk aan online templates voor je social media in jouw merk, maar ook brand photography waarbij ik er voor zorg dat de huisstijl doorgevoerd wordt in de fotografie. 

Dit geheel moet kloppen. Vanaf het moment dat iemand online in contact komt met jouw merk, het gevoel op de website, de content die je maakt en vervolgens de ‘real life’ beleving – een totaal concept. Een van mijn lievelingsconcepten is dan ook Rituals. Hun branding en beleving is top, consequent en herkenbaar. Jouw bedrijf, salon, of winkel, hoe klein of hoe groot moet een merk uitstralen.

Daarnaast zorgt een brand merk voor een stukje herkenning bijvoorbeeld als je een quote plaats. Consequentheid en herkenning zijn zo belangrijk!