Veel vrouwelijke ondernemers, die hun beauty en skincare salon of -instituut zijn begonnen voordat social media bestond, hebben moeite om zich te profileren via social media. Ze vinden het lastig om zichzelf te laten zien, ondanks hun jarenlange ervaring, kennis en track record. En dat is nu juist wat hen zo onderscheidend maakt!

Ik kan me dit heel goed voorstellen, omdat ik zelf ook niet snel op de voorgrond zal treden, maarrr… social media is een belangrijke tool voor je zichtbaarheid. Door social media word je sneller en makkelijker ontdekt door potentiële klanten en je trekt makkelijker klanten van buiten je netwerk aan. Vroeger ging dat vooral via-via en kon je niet zo gericht potentiële klanten bereiken als nu. Bij veel van mijn klanten die online zichtbaar zijn, zie ik dat ze klanten vanuit andere regio’s mogen ontvangen. Bovendien trek je daarmee een hele nieuwe lichting klanten aan.

Een veel gehoord vooroordeel is dat deze ondernemers denken dat ze zichzelf moeten gaan verkopen. Dat vinden ze spannend, ik hoor dan ook vaker: ‘Wie zit er nu op mij te wachten?’ en “Straks denken ze: ‘Daar heb je haar weer?’”
Het gaat het niet om het verkopen van jezelf, maar juist om het delen van jouw kennis, werkwijze en jarenlange ervaring. Zo creëer je meerwaarde en wek je vertrouwen bij je potentiële klant.


Mijn tip: Stap over die drempel en ga beetje bij beetje jouw kennis delen kennis met jouw potentiële klanten. Je zult merken dat je interactie krijgt, waardoor je een band opbouwt met jou volgers. Dit geeft je vertrouwen om ermee door te gaan en dan gaat de bal vanzelf rollen! Hoe zichtbaar ben jij op social media?