BRANDING & MARKETING TIPS

Laat je inspireren

Waarom kiezen voor gepersonaliseerde verpakkingen?

Je branding gaat verder dan alleen een logo en een eenvoudige huisstijl. Je kunt je huisstijl namelijk ook doorvoeren in je verpakkingen.

Gepersonaliseerde verpakkingen maken de uitstraling niet alleen professioneler, maar ook persoonlijker én herkenbaarder. Verpakkingen waarbij je branding in doorgevoerd is, worden ook steeds toegankelijker en is mogelijk in kleinere oplages dan in het verleden. 

Read More

Trend 2021 Belevingsmarketing

Wat kun je verwachten in 2021 op het gebied van marketing trends? Een trend die zich verder ontwikkelt is het creëren van een totaalbeleving, oftewel experience marketing.
De afgelopen jaren werd enorm geïnvesteerd in specialisme en stond ontwikkeling op specifieke gebieden bij velen centraal. Hoewel dit een super mooie ontwikkeling is, valt er natuurlijk steeds meer te kiezen als je met meerdere specialisten gaan focussen.

HOE ZORG JE DAT KLANTEN VOOR JOU KIEZEN?

Dat doe je door verder te kijken dan alleen specialistische behandelingen en resultaten, pas dan ga jij je écht onderscheiden. Dat doe je door in te zetten op een totaalbeleving, van online naar offline, van uitstraling, ontvangst, wachtruimte tot de behandeling, de nazorg en de adviezen/service. 

KWALITEIT BOVEN KWANTITEIT

Een klantbezoek gaat verder dan een behandeling in de stoel waarbij je het huidprobleem aanpakt. Het gaat om de indruk die een klant krijgt, hoe ze behandeld wordt, in wat voor omgeving ze terechtkomt, of er persoonlijke aandacht is en welk gevoel ze erbij krijgt. Is er een aangename sfeer, kloppen de communicatie, het advies en de nazorg? Kom je je merkbelofte na en is je offline ‘presence’ hetzelfde als online?

DETAILS MAKEN HET VERSCHIL IN BELEVENISMARKETING

Wat je totaalbeleving ook is, maak het kloppend en heb oog voor detail. De kleine details worden vaak het meest gewaardeerd en maken jouw merk onderscheidend.

Ik ben ervan overtuigd dat er plek is voor iedereen, maar je moet er wel zorgvuldig over nadenken hoe je jouw salon- of kliniekconcept gaat invullen. Van inrichting, service en specialisaties tot de uitstraling. Moet het vanaf dag één helemaal perfect zijn? Natuurlijk niet! Evolueert je zaak? Ja, net als die van iedereen! Dan is het fijn als je een stappenplan hebt. Hierin help ik je door te sparren over je businessmodel, welke stapjes je kunt gaan zetten, welke prioriteiten je stelt en hoe je van A naar B komt. 

WAAROM ZOU JE VAN JE WEBSHOP EEN BELEVING MAKEN?

Als we iets van 2020 geleerd hebben dan is het zorgen voor verschillende inkomstenstromen binnen je bedrijf.  Door de verschillende lockdowns die er zijn geweest, heb je je salon of kliniek moeten sluiten en viel je grootste inkomstenbron weg.

Vorig jaar hebben dan veel salon- en kliniekeigenaren geïnvesteerd in een webshop en hun online presentatie, met bijvoorbeeld online huidadvies, online productadvies en verkoop van huidverbeterende producten.

WEBSHOPBELEVING – UITSTRALING EN PRODUCTINFORMATIE

Er is online een groot aanbod aan webshops die huidverbeterende producten aanbieden en daarom is het belangrijk dat je een klant aan je bindt.

Dit begint met de uitstraling van je webshop en de informatie die er te vinden is. Denk aan inhoudelijke informatie over de producten, zoals ingrediënten, voor welk huidtype het bedoeld is of welk huidprobleem het oplost en hoe je het kunt combineren met andere producten. Daarnaast kun je denken aan gebruiksadvies. Maak het vooral eigen en neem niet de standaardteksten van het merk over, maar verwerk jouw eigen ervaring in het advies en zorg voor begrijpelijke informatie. Unieke teksten zijn ook veel beter voor de vindbaarheid in zoekmachines.

KOOPPROCES

Belevenismarketing valt of staat ook met je communicatie en een soepel koopproces. Zorg voor een eenvoudig koopproces en wees duidelijk in je werkwijze. Geef duidelijk aan wanneer je levert, of de verzending gratis is vanaf een bepaald bedrag en dat je bijvoorbeeld een product sample bij je bestelling krijgt. Mensen houden van cadeaus en als je iemand iets extra’s geeft, voelen ze zich gewaardeerd.

ONTVANGST

Je wilt natuurlijk dat je klant blij en enthousiast wordt van jouw mooie pakketje. Het is mooi ingepakt met je eigen vloeipapier, stickers, een persoonlijk kaartje en een kleine attentie, alles helemaal in lijn met jouw branding. Het ziet er niet alleen verzorgd uit, maar als ze het pakket open doen, komt ze bijvoorbeeld een herkenbare geur tegemoet die je ook in de salon of kliniek gebruikt. Dat nodigt ook uit om deze ervaring te delen op social media, wat je weer mooie aandacht en nieuwe volgers en klanten oplevert.

LOYALITEIT

Denk daarnaast ook aan een loyaliteitsprogramma. Geef een klant die regelmatig bestelt een korting op de volgende bestelling. Zo blijf je de klant aan je binden. 

Zo zie je dat niet alleen een salon- of kliniekervaring een hele beleving mag zijn, maar ook voor de webshop staat beleving centraal. 

Er is genoeg werk aan de winkel als het gaat om de totaalbeleving, hopelijk ga je met deze tips aan de slag om jouw klanten de ultieme beleving te geven!

Zo maak je een duidelijke en aantrekkelijke website die past bij je merk!


Stel je voor: je hebt een ijzersterk merk neergezet, waarvoor je keihard hebt gewerkt. Je lanceert het vol trots. Klanten komen op je website en… haken af. De website ziet er niet uit en is helemaal niet praktisch.  Hoe maak je een duidelijke en aantrekkelijke website die past bij je merk? 

Zorg dat dit NIET op je website gebeurt…

Een website is een onderdeel van je branding. Daarom is het belangrijk dat hij prettig werkt. Ik kom regelmatig websites tegen waarop:

  • de navigatie onduidelijk is. Behandelingen zitten verstopt of je moet te veel klikken om informatie te vinden.
  • vooral merken of apparatuur centraal staan en niet de behandeling en het effect ervan.
  • commerciële teksten van leveranciers staan. 
  • geen kwalitatieve foto’s worden gebruikt.
  • die geen samenhangend geheel presenteren.

Wat is belangrijk voor een goede website?

Een goede balans balans is tussen het esthetische en het functionele is belangrijk in een website.  Zorg voor:

Read More

Hoe maak je toch omzet, waar zou je aan kunnen werken en wat kun je NU al doen om je voor te bereiden op de tijd na corona?

Je salon, kliniek of instituut is dicht, wat nu? Hoe maak je toch omzet, waar zou je aan kunnen werken en wat kun je NU al doen om je voor te bereiden op de tijd na corona?

Inmiddels raakt iedereen enigszins gewend aan deze situatie… maar tegelijkertijd zijn er ook wel wat zorgen. Dat is begrijpelijk en de ene dag gaat beter dan de andere. Dat geldt voor iedereen denk ik, we missen onze structuur en we weten niet wanneer we weer ‘back to business’ kunnen gaan.

Read More

De impact van een merk op de waarde van jouw business.

Een merk is de perceptie die mensen hebben van jouw business. Denk aan: het gevoel dat je ze geeft, de uitstraling, de service, de kwaliteit van je product/dienst, de professionaliteit, hoe je online overkomt, je merkbelofte, kortom de totaalbeleving.

Dit kan natuurlijk zowel negatief als positief zijn. Een positieve perceptie over je business kan voor meer omzet zorgen. Wanneer men positief over je bedrijf praat, eventueel aanbeveelt aan anderen en loyaal is aan jouw bedrijf leidt dit naar meer omzet. Hoe positiever, des te beter voor je business. Het is eigenlijk heel simpel: een sterk merk voegt waarde toe aan je business. 

Wanneer je een sterk merk ontwikkelt en opbouwt heeft dit ook meer waarde, waardoor de prijzen van je producten of diensten hoger kunnen zijn. 

Onderschat de kracht van een sterk merk niet en ga aan de slag met het definiëren en ontwikkelen van jouw eigen merk.

Een rebranding is een transformatie!

Een REBRANDING zorgt niet alleen voor meer aantrekkingskracht, maar het is een TRANSFORMATIE. Niet alleen voor je business maar ook voor de ondernemer. Het zelfvertrouwen krijgt zo’n enorme boost dat je naar buiten durft te treden en gaat staan voor je merk, waardoor je meer klanten aantrekt.

Af en toe ontvang ik een super enthousiaste mail van een klant, die geïnteresseerd is in een nieuw logo of alleen een nieuwe huisstijl. Dan adviseer ik altijd een compleet nieuw visueel concept, met minimaal een logo en huisstijl, waarbij we allereerst aan de slag gaan met de basis principes van jouw business:

  • Wat is je visie, waar wil je met je instituut of kliniek naartoe?
  • Wat wil je uitstralen en wat voor type klant wil je aantrekken?
  • Wat is je specialisatie? Waar ben je écht goed in? Waar sta je om bekend en wat maakt jou uniek?

We gaan kijken naar de positionering van jouw business als merk, wat voor gevoel geef je de klanten etc. Dit doe ik door middel van een strategiegesprek en/of mijn beroemde brand questionnaire.

Vervolgens gaan we aan de slag met het ontwerp voor het logo en de huisstijl. Dit wordt als een totaalplaatje gemaakt. Wanneer je dus alleen een logo zou kiezen en niet de huisstijl, dan ontwikkel je geen merk en alleen het logo gaat geen verandering in brengen.

Complete rebranding trajecten zijn een soort transformatie. Je hele uitstraling en communicatie wordt aangepakt. De meeste klanten ondergaan ook een soort transformatie en vaak hoor ik dan “nu ben ik zo trots op mijn branding en mijn business dat ik naar buiten DURF te treden”, “het is net of ik een complete metamorfose ben ondergaan” of “het voelt als een compleet nieuwe outfit” 

Hoe bepaal je welke uitstraling bij jou past?

Je kent het vast wel, je vindt zoveel stijlen mooi, ook in je kleding en interieur varieer je graag. Je houdt van diverse kleuren en je bent weleens wispelturig. Je weet daardoor niet goed wat je wilt en je branding is daarom maar een combinatie van stijlen. Je laat je ook afleiden door de trends, hypes en je kijkt vooral naar wat anderen doen.

Belangrijk bij het ontwikkelen van je branding is om te kijken naar de basisprincipes van je business, je ambitie en je visie (salon aan huis, een instituut of een medische kliniek), de doelgroep die je wilt aantrekken, je persoonlijkheid, etc. 

We gaan vooral aan de slag met jouw fundament en baseren daar je branding op voor een tijdloos karakter dat past als een jasje. Door hiermee aan de slag te gaan creëer je een trechter waardoor je langzaam tot een bepaalde uitstraling komt. 

Je kijkt echt naar jouw beautybusiness en van buiten naar binnen, naar de kern en het fundament. De kunst van een branddesigner is dan om die elementen te combineren in een mooie uitstraling.  Zo heb ik onlangs een uitstraling voor iemand gemaakt, aan de hand van het fundament en de ambitie en niet waar ze nu staat of wat nu heel trendy is (of voor mijn gevoel al outdated was). Dat kan soms een beetje out of je comfortzone zijn, maar we kijken naar een 2.0 versie en lange termijn, want daar wil je naartoe groeien.

Hoe ontwikkel ik jouw merk?

Wanneer ik aan de slag ga met het ontwikkelen en ontwerpen van jouw merk, gaan we eerst aan de slag met het fundament. Na 7 jaar en talloze projecten heb ik mijn eigen werkwijze ontwikkeld om zo tot een totaalconcept te komen. Een concept dat langdurig mee kan, elke keer een waanzinnige indruk achterlaat, past bij jou en uitstraalt waar jij voor staat.

Als we dit helder hebben, gaan we kijken naar de uitstraling en gaan we op zoek naar inspiratie. Mocht er nog een heel interieur worden ontworpen dan stemmen we dat nauwkeurig met elkaar af. Het is belangrijk dat jouw branding zowel online als offline doorgevoerd wordt en dat jouw salon, instituut of kliniek een geheel vormt met jouw merk.

Het logo, de kleuren, lettertypes en de sfeer zijn de basis voor de rest van de huisstijl. Voor iedere klant maak ik een eigen set aan huisstijlelementen, afgestemd op jouw werkwijze, soorten behandelingen en wensen. 

Vervolgens begeleid ik je ook in het drukwerk. Klanten vinden het vaak prettig om dit uit handen te geven, gezien de beperkte kennis van papier en drukprocessen, maar ook wanneer goudfolie aan te pas komt. Daarbij help ik graag. Er is uiteindelijk voor elk budget een passende oplossing. Dit geldt ook voor verpakkingen.

Wanneer er een brandshoot plaatsvindt bedenk ik vooraf het concept en begeleid ik of één van mijn collega’s de shootdag begeleid. We verbouwen 🙂 je salon of kliniek voor de perfecte shots en stylen het geheel.

Daarna komt pas de website aan bod. Zonder eigen foto’s geen website! De teksten worden door jou aangeleverd of zijn geschreven en/of gecorrigeerd door onze tekstschrijver. Geen standaard teksten of kopieer- en plakwerk. Teksten zijn een belangrijk onderdeel van je branding, maak het eigen!

Waarom je social media als specialist of expert NOOIT moet uitbesteden!

Oké, normaal zeg ik altijd er is geen ‘goed’ of geen ‘fout’, niks moet.., maar beloof me een ding.. ook al heb je moeite met je social media, besteed het niet uit! 

Waarom?

Een extern bureau weet niks over jouw expertise en branche. Zij weten niks over je klanten, wat zij moeten vertellen of welke content er gedeeld moet worden. Het gevolg? Alleen maar commerciële berichten zonder inhoud. Jij bent dé specialist of expert. Het gaat om jouw kennis, kunde en ervaring. Daarnaast willen volgers jouw visie lezen, zien hoe jij te werk gaat en meekijken. 

Wat kun je wél uitbesteden?

  • Begeleiding en advies. Als je moeite hebt met het aanvliegen van je social media, wat heel normaal is, dan kun je natuurlijk een masterclass volgen of om advies vragen. Iemand die je aanstuurt, waarmee je kunt sparren en die jou stap voor stap leert hoe je het kunt aanpakken. 
  • Fotografie! Een mooie brandshoot is erg waardevol om zo een totaalplaatje te creëren voor je website en social media. Hiermee bouw je een voorraad foto’s op, een beeldbank, gemaakt in jouw salon, instituut of kliniek. Deze kun je vervolgens gebruiken om content mee te creëren.
  • Ben jij onzeker over je teksten? Ook dat is helemaal niet gek. Heel eerlijk, dat had ik zelf ook. Komt de boodschap wel goed over? Schrijf ik wel iets zinvols? Is het een samenhangend geheel? Klopt de spelling wel? Ondanks dat ik misschien “redelijk” in spelling en grammatica ben, maak ik toch talloze foutjes. Daarnaast kan iets voor mij heel logisch klinken, maar dat wil niet zeggen dat het voor jullie logisch klinkt. Ik wil nog wel eens van hak op de tak gaan. 🙂
    Ik laat daarom mijn teksten nalezen en corrigeren, zodat ik weet dat wat ik post, gewoon in orde is. 

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies' om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten