Je hebt het er vast al eens van gehoord.. een ‘brand voice’! Wat betekent nu een ‘brand voice’ en belangrijk hoe creëer je een? Ik zie een ‘brand’ als een extensie van jou. Dat betekent, dat het niet alleen een verlengstuk is van wie je bent maar ook dat je jouw merk behandelt als een persoon. Een persoon die beste vrienden met jouw ideale klant wilt zijn.
Zie jouw merk als aan persoon, die graag nieuwe vrienden wilt aantrekken. Deze nieuw vrienden zijn jouw ideale klanten. Hoe ziet jouw merk er dan uit? Wat draagt zij dan graag? Wat praat ze graag over? Wat doet ze? Welke woorden zegt ze. 

1. First thing first

Allereerst heb je een duidelijk beeld nodig van jouw ideale klant. Wie is jouw ideale klant? Met name het psychologische gedrag van jouw ideale klant is belangrijk wanneer je het hebt over je ‘brand voice’. Focus je op de psyche van jouw ideale klant.

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Waar koopt mijn ideale klant?
  • Welke evenementen bezoekt zij?
  • Wat voor type boeken/podcasts luistert zij?
  • Wat zijn haar grootste onzekerheden  m.b.t. jouw product / service?
  • Wat zijn haar grootste wensen
  • Wat is het voor type persoon?
  • Wat doen ze dagelijks en waar worden ze blij van?

2. Brand Personality

Nu je in kaart heb gebracht wie jouw ideale klant is, gaan we dieper in op ‘brand personality’. (Hier schreef ik al een blog over, lees hier. ) Wat heeft ‘brand personality’ te maken met een ‘brand voice’? Elk persoon heeft een ‘voice’ en heeft een unieke persoonlijkheid. En wat is die unieke persoonlijkheid voor jouw merk? Stel jezelf de volgende vragen:

  • Welk gevoel wil je jouw ideale klant geven?
  • Wanneer zij met jou in contact komen?
  • Heb je interactie via social media of mails? Waar communiceer jij?
  • Waar kopen zij jouw services?
  • Hoe wil jij dat de klant jou herinnert? betrokken, hardwerkend, dynamisch, oplossingsgericht, direct, vriendelijk, lief, leuk, ondersteunend etc.
  • En wie is je ideale voorbeeld op het gebied van persoonlijkheid?

3. Brand Voice

Ik geloof erin dat jouw ‘brand voice’ gelijk is aan je persoonlijke ‘voice’. Dit maakt het niet alleen makkelijker om je content te maken, maar je ideale klanten zullen zich er sneller in herkennen + je blijft authentiek. 

Het eerste wat ik je aanbeveel is om je notebook te pakken en woorden +  oneliners op te schrijven die je vaak gebruikt wanneer je communiceert met je partner, vrienden of collega’s. Bekijk de lijst en streep de woorden en zinnen door die niet in lijn zijn met wat je je klanten wilt laten voelen wanneer ze in contact komen met jouw merk.

Dit zullen de ‘key words’ zijn welke meer persoonlijkheid aan je merk geeft. Het helpt je om  een ‘personal touch’ aan je merk te geven.

Een ander item wat ik graag wil benoemen is in welke ‘tone of voice’ ga je schrijven? Dat is afhankelijk van jouw merk. Is jouw mek actie gericht? Resultaatgericht? Of spelen emoties een rol, zit er een beleving in is het hoopvol? Dit zal je helpen om te bepalen in welke tone of voice je gaat schrijven.