Online zichtbaarheid is een veelbesproken onderwerp, dat geldt ook voor de hoevelheid tips en adviezen hierover wordt gedeeld. Ik merk tijdens de gesprekken met mijn klanten dat het een groot vraagstuk blijft maar tegelijkertijd ook de druk voelen, echter niet weten waar ze moeten beginnen.

Het kan heel overweldigend zijn, je ziet collega’s die wellicht online ontzettend sterk zijn en posts delen als “volgeboekt voor de komende maanden”, veel likes en volgers hebben, maar zelf haal je er amper klanten uit, doe je maar wat en is het een opgave om content te bedenken en uiteindelijk plaats je het toch niet, omdat je het niet goed genoeg vindt of niet weet of je het juiste doet.

Als ik dat hoor bij klanten dan jeuken mijn handen.. vaak zijn het namelijk juist de specialisten met zoveel kennis, ervaring en enorm ‘track record’ die zich na 10 – 15 jaar ervaring nog steeds niet de expert positie durven in te nemen. Heel mooi die bescheidenheid en enorm herkenbaar voor mezelf, maar een ander pakt wél die positie, die misschien wellicht minder ervaring of kundig is.

Je weet ook niet goed hoe je er mee om moet gaan want in het verleden communiceerde je ook anders, was social media nog niet zo relevant als de dag van vandaag.

Hoe ga je hier dan mee om en wat is dan juist?

Allereerst : niks is goed of fout en het allerbelangrijkste wat ik je graag mee wil geven is blijf dicht bij jezelf, doe waar je goed bij voelt en houd het simpel! Laat je vooral niet verleiden door concurrenten en ga terug naar de basis. Jou als specialist, waar wil je naar toe met je salon/instituut of business, denk na over wat wil je graag bereiken met je social media. Wat voor een meerwaarde kun je bieden, waar ben je nu echt goed in, waar sta je voor en hoe kun je mensen helpen. Wat zeggen klanten bijvoorbeeld over je en wat waardeert een klant nu zo aan je. Houd het dicht bij jezelf, waar je goed bij voelt en houd het simpel!

Doe het in stapjes. Wanneer je aan de slag gaat met jezelf meer te laten zien, betekent niet dat je nu ineens volledige videos moet gaan maken of continue op de voorgrond moet treden. Begin bij een post en ervaar wat de reacties zijn en krijg zo het vertrouwen om verder te gaan.

Onderscheidend ben je sowieso, want niemand is jou en niemand heeft jouw kennis en ervaring. Vertrouw dat op en durf hiermee naar buiten te treden. Voel je er beter / comfortabeler bij om het een professionele uitstraling te geven? Zorg dan dat je branding, foto’s en communicatie verzorgd is en in lijn is met wat je wilt uitstralen.

En als laatste wat ik je mee wil geven: puur en oprechtheid. Ik geloof hier heilig in. Gebruik je social media niet als een groot advertentie / verkoop platform maar denk na wat je mee kunt geven, wie kun je écht verder helpen en waar sta je voor. Jou als persoon is de grootste aantrekkingskracht. En eigenlijk weet je dat ook na 10 – 15 jaar ervaring en een succesvolle business…