De beauty- en skincarebranche is een zeer concurrerende markt en het is natuurlijk de grootste uitdaging om onderscheidend te zijn. Neem de tijd om te bepalen wat je wilt uitstralen, waar je naartoe wilt, welke behandelingen en apparatuur je wel of niet in je assortiment neemt en met welke merken je wilt werken. 

Een duidelijke visie is hierin echt essentieel, net als focus op jouw eigen koers. Laat je niet te veel leiden door trends, hypes e.d. maar ga terug naar waarom doe je wat je doet en wat wil je met jouw business bereiken? Hoe wil je dit aanpakken?

Met branding positioneer je jouw salon, instituut of kliniek in de markt en daarbij is weten wat je wilt, duidelijkheid en focus essentieel. Hoe duidelijker jouwbranding en communicatie, des te eerder trek jij de juiste klanten aan. Je bent er immers niet voor iedereen en dat gaat simpelweg ook niet. Als je een professionele branding hebt, dan sta je ergens voor en als je de branding tot in detail doorvoert, straal je ook een bepaalde kwaliteit uit. Mensen kiezen voor kwaliteit en dat mag ook een bepaalde waarde hebben. 

In jouw dagelijkse communicatie kun je jezelf onderscheiden door te laten zien wie je bent, waarom je doet wat je doet, wat je visie is en welke werkwijze je hanteert. Dit doe je allemaal geheel in jouw Tone of Voice. Hoe meer jij jezelf durft te laten zien, hoe eerder jij eigenheid creëert en daarmee klanten aantrekt. Zo kwam een klant tijdens mijn masterclass tot een mooi inzicht:  ze wilde haar affiniteit met spiritualiteit en meditatie, een belangrijk onderdeel in haar leven, ook wilde doorvoeren in haar salon en werkwijze. Een persoonlijke eigenschap, die typerend is voor jou kan een sterk onderscheidend vermogen zijn in jouw salon.