In de beauty en lifestyle, en ook in de foodbranche, krijg je regelmatig te maken met annuleringen van afspraken. Heb jij daar ook last van? Dan heb ik slecht nieuws voor je: de kans is groot dat je dit hebt gecreëerd. Je bent vanaf het begin te makkelijk geweest en je hebt jouw klanten niet goed opgevoed. 

Het is ook wel logisch, in het begin neem je zoveel mogelijk klanten aan en ben je wat milder met bepaalde regeltjes. Maar als je dan meer succes krijgt en een strakkere planning hebt, gaat het gemak waarmee klanten annuleren jou steeds meer irriteren.

Belangrijk is dat je grenzen stelt en je je daar ook aan houdt. Zorg dat je een strakker beleid creëert. Dit doe je bijvoorbeeld door een automatisch afsprakensysteem op je website te zetten. 90 % van mijn klanten maakt gebruik van systemen als @salonized (#nospon 😉) waarbij je de klant zelfs vooraf voor hun behandeling kunt laten betalen of ze een aanbetaling laat doen. 

Restaurants laten hun gasten ook steeds vaker een aanbetaling doen, met name in het luxe segment zoals bij Michelin restaurants is dit gebruikelijk.  

Zo zorg je dat je als aanvulling op jouw annuleringbeleid bepaalde kosten (bijv. bij restaurants de inkoop) dekt en het aantal annuleringen tot een minimum beperkt. Zorg dat je de annuleringsvoorwaarden duidelijk communiceert bij het maken van een afspraak en laat de klant de afspraak 24 uur van tevoren bevestigen, dat voorkomt een hoop gedoe!