Instagram is een belangrijk onderdeel van jouw branding. Op dit platform kun je jouw volgers en potentiële klanten laten zien wie je bent en wat je doet! Met mijn 5 gouden tips help ik jou met een goede Instagram fundament.  

1. FOCUS:

Het moet in één oogopslag duidelijk zijn waar jij voor staat en wat mensen kunnen vinden op jouw feed. IG is hét storyboard voor jouw merk. Verkoop je bijvoorbeeld high-end fashion of specialiseer je je in zonnebrillen? Of sta je bekend om jouw styling? Laat dit zien in mooie, inspirerende, scherpe en kwalitatieve foto’s!

2. VISUELE STRATEGIE:

Maak een visionboard door jouw eigen Instagram feed na te maken. Maak vervolgens een stramien op maat met een aantal terugkerende items. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: 

  • Showcase van jouw producten of diensten door bijv. een flatlay
  • Inspirerende quotes opgemaakt in jouw huisstijl 
  • Een waardevolle tip waarin jouw personality of expertise naar voren komt
  • Deel jouw visie
  • Geef een sneakpreview van een lopend project (hoe werk je?)
  • Laat jouw kantoor / winkel / salon zien (behind the scenes)
  • Herhaling, herhaling, herhaling… gebruik vaste hashtags: bijvoorbeeld #manicmonday, #lazysunday etc.
  • Reviews van klanten
  • Foto van jou in actie / aan het werk met een persoonlijk verhaal

Dit zijn een aantal voorbeelden waarmee jij structuur kunt aanbrengen in jouw feed, het verschilt per business wat bij jou past. 

3. SHOW YOUR PERSONALITY

In mijn vorige blog, vertelde ik al waarom het belangrijk is om jouw persoonlijkheid in je business te verweven  en hoe je jouw Brand Personality ontwikkelt (nogmaals link). Blijf altijd dichtbij jezelf. Vertel jouw volgers wat je doet en waarom. Dit is echt een van de belangrijkste onderdelen van een succesvolle Instagram strategie.

Met Instagram Stories geef je jouw volgers een kijkje in de keuken en laat je jezelf goed zien. Dit doe je op een ongedwongen en échte manier, zodat de kijker zich aangesproken voelt.  
Zit je in de fashion branche, dan laat je bijvoorbeeld jouw eigen favorieten zien. Jouw volgers willen graag weten wat jij zelf draagt en hoe jij verschillende outfits combineert. 

Durf je ook af en toe kwetsbaar op te stellen: laat zien dat je écht bent en dat ook jij je struggles hebt.

Als jij specialist bent in skincare kun je dit uitstekend laten zien door verschillende routines of favoriete producten te delen. Werk je als coach of consultant, dan kun je jouw kennis delen en tips & tricks geven om jouw potentiële klant op weg te helpen. De mogelijkheden zijn eindeloos, zolang je maar oprecht laat zien wat jouw waarde is voor je volgers. 

Durf je ook af en toe kwetsbaar op te stellen: laat zien dat je écht bent en dat ook jij je struggles hebt. Zet kwetsbaarheid in als iets sterks: laat je onzekerheid zien en deel met jouw volgers hoe je ermee omgaat. 

4. PLAN

Planning is heel belangrijk: denk goed na wat je wanneer wilt delen. Deel liever minder posts per week, zolang ze maar meerwaarde bieden. Bedenk ook duidelijke criteria voor je posts, waar moeten ze voor jou aan voldoen?

  • Draagt het bij aan het merk wat je wilt uitstralen?
  • Zegt het iets over jouw Brand Personality?
  • Is het visueel sterk genoeg?

Plannen met Later

Op welke manier plan je jouw posts? Ik ben zelf fan van de app ‘Later’ en ik plan minimaal twee weken vooruit. Deze app plaatst de berichten automatisch voor je op Instagram. 

5. HASHTAGS

Het gebruik van hashtags is heel belangrijk binnen IG! Ze zorgen ervoor dat jij gevonden wordt op onderwerpen die relevant zijn voor jouw (potentiële) klanten. Doe of laat een onderzoek doen naar jouw hashtags. Tip: zoek naar succesvolle hashtags in jouw vakgebied & bij conculega’s. Onderzoek welke hashtags vergelijkbare ondernemers gebruiken en doe daar jouw voordeel mee. 

WIL JIJ OOK GROEIEN OP INSTAGRAM?

Tot slot: het allerbelangrijkste element om te groeien met Instagram is LIEFDE! Stop er veel tijd en aandacht in, ga de interactie aan met jouw volgers en zorg dat je jouw volgers blijft boeien. 
Wil je meer weten over hoe jij kunt groeien op Instagram? Ik heb een uniek adviestraject ontwikkeld en ik geef verschillende Masterclasses op het gebied van Online Branding en Social media.