fbpx

BRANDING & MARKETING TIPS

Laat je inspireren

Hoe je van een potentiële klant een betalende klant maakt

Mijn offertes worden 9 op de 10 keer meteen goedgekeurd. Hoe dit zo gekomen is? Dit is niet vanaf dag één al het geval geweest. Ik heb eerst mijn trackrecord (en nog steeds) moeten opbouwen. Doordat ik duidelijk communiceer waar ik écht goed in ben en voor wie, trek ik mijn ideale klant aan. 80% van mijn klanten komen bij mij terecht via Instagram. Als je mijn Instagram feed bekijkt, dan zie je dat daar een duidelijke strategie en handtekening achter zit. 

Ik hoor je denken, wat is deze strategie? En hoe realiseer ik dat voor mijn bedrijf?

Ideale klant

Allereerst omschrijf je je ideale klant. En echt tot in de details. Je beschrijving gaat verder dan een naam voor je ‘ideale klant’ kiezen en wat hij of zij voor een baan of bedrijf heeft. Denk ook aan: leeftijd, leefstijl, welke auto rijdt hij/zij, waar woont hij/zij, wat doet hij/zij naast zijn/haar werk, etc. Maak een compleet profiel en plak er een foto bij om het beeld nog concreter te maken.

Want het gaat erom dat jouw ideale klant zich aangetrokken voelt tot jouw content. Die persoon moet het gevoel hebben dat de content speciaal voor hem/haar geschreven is. En dan is het heel belangrijk dat je weet voor wie je schrijft, tot wie je je richt.

Social media kanaal

Vervolgens is het belangrijk dat je weet waar je ideale klant zich bevindt (Facebook, LinkedIN, Instagram, Pinterest), niet waar je wilt dat hij of zij zich bevindt. Dit is afhankelijk van jouw business. Werk je B2B dan bevindt jouw klant zich waarschijnlijk meer op LinkedIN. Heb je een fashion of beauty business dan zijn Instagram en Facebook de kanalen voor jou. Ook daarin kan een groot verschil zitten. 

Ik kies bewust voor Instagram & Facebook voor mijn bedrijf TMF. Hoewel ik een dienstverlenend bedrijf heb, is mijn werk vooral visueel gericht, welke een potentiële klant kan aanspreken. 

Ik deel ook bewust de projecten, waarvan ik er in de toekomst nog meer van zou willen, namelijk projecten betreft conceptontwikkeling. Als je eenmaal die ideale klant gevonden hebt en je mag daar een project voor doen, dan gebruik dat project als lead generator voor je volgende project.

Daarnaast zorg dat je door je track record als ‘expert’ wordt gezien. Deskundige of expert word je pas na talloze projecten en resultaten. Inmiddels ben ik 9 jaar aan het werk en durf ik NU pas mij een ‘specialist’ te noemen. Maar niet zo maar een specialist, nee want laat mij geen branding ontwikkelen voor een bouwbedrijf of in de B2B sector, dan zeg ik ook heel eerlijk dat ik niet de beste ben voor die opdracht. 

Laatst kreeg ik een mail van een potentiële klant, via via die zich bevond in een 100 % mannelijke sector. Absoluut niet mijn ideale klant, toch heb ik deze potentiële klant uitgebreid GRATIS geadviseerd, over wat hun stappenplan zou moeten zijn, maar vervolgens doorverwezen naar een partner. Ze waren zo ontzettend enthousiast en waardeerden mijn eerlijkheid enorm, dat ze eigenlijk perse met mij wilden werken. Bij deze mannen heb ik een positief beeld achtergelaten en wie weet hebben ze een vrouwelijke partner met een fashion of beauty business en kan ik alsnog iets voor hen betekenen. Of gaan ze een van mijn toekomstige trainingen / masterclasses volgen. 

Je weet nooit wat iets je gaat brengen, maar wees eerlijk over wanneer je iemand wel of niet kunt helpen. Mijn missie is om zoveel (vrouwelijke) ondernemers naar een hoger niveau te brengen door middel van een sterke branding en gedegen strategie met toegevoegde waarde en gericht op kwaliteit en inhoud. 

Kortom, positioneer jezelf als expert op jouw vakgebied en zorg dat je communicatie gericht is op die ideale klant. Creëer relevante en inspirerende content dit zorgt voor meer vertrouwen en likeability. Wanneer iemand mij dan ook om een offerte vraagt dan hebben ze dus 9/10 keer vooraf al een keuze gemaakt.

Waarom kiezen voor je ideale klant?

Wil jij ECHT succesvol zijn met je bedrijf, dan zul je bereid moeten zijn om keuzes te maken. Dat is natuurlijk niets nieuws, maar daar komt bij dat je ook bereid moet zijn om te kiezen voor een specifieke doelgroep en zul je op zoek moeten gaan naar JOUW ideale klant.

Als je weet wie jouw ideale klant is, haal je veel meer plezier en voldoening uit je bedrijf en loopt alles binnen je bedrijf ook veel makkelijker.Wanneer je je volledig richt op DE klant die volledig past bij jouw, kun jij je aanbod daar ook volledig op afstemmen. Jij blij maar ook je ideale klant heel blij. Als jij een keuze maakt, komen klanten naar je toe.Omgekeerd weet jij ook precies waar jij je klanten kunt vinden en hoe je ze kunt bereiken.

“Als je weet wie jouw ideale klant is, haal je veel meer plezier en voldoening uit je bedrijf.”

Het kiezen voor een niche gaat je heel veel tijd, geld en energie besparen. Je wordt vanzelf gekozen en het werven van klanten gaat vanzelf. Jij laat in je marketing namelijk zien voor wie jij hebt gekozen. Klanten zullen ook minder moeite hebben om een hoger tarief te betalen, ze weten namelijk dat werken met jouw essentieel is.

Als geen ander weet ik wat het effect daarvan is geweest en leg ik je ook uit waarom.

Maar Kim waarom richt je je alleen op vrouwelijke ondernemers? Is dat niet te beperkt? Dan laat je toch veel klanten liggen? Waarom werk je alleen met freelancers/partners en neem je geen mensen in dienst? En wat is de reden dat je alleen focust op branding, websites en trainingen?

Allemaal kritische vragen die mij wel eens gesteld zijn. Ik leg het dan ook heel graag eens uit:
Hoe meer je focust & durft te kiezen voor je niche, hoe meer je groeit. Mijn bedrijf groeide enorm nadat ik mij bewust ging focussen op vrouwelijke ondernemers. Meer dan 95% van mijn klant was al vrouw, ik maakte er nu alleen een bewuste strategie van.

Waarom vrouwelijke ondernemers?

Ik vind het zo leuk om andere vrouwelijke ondernemers te inspireren en samen dingen te creëeren of te bereiken. Niet zo maar vrouwen! Vrouwen met ambitie, hardwerkend, durven in zich zelf te investeren, genieten van het leven & kiezen voor kwaliteit. Ook heb ik een persoonlijke affiniteit met de producten van mijn klanten: beauty, skincare, food & fashion. Van dag één zijn vrouwen mijn hoofd cliënteel, kortom ik weet alles over vrouwen!

Waarom alleen branding, websites en social media? Simpelweg omdat je niet overal goed in kan zijn. Mijn bedrijf groeide verder uit op het moment dat ik ging focussen op wat ik het leukste vond & waar ik het beste in was. Zo ook dit jaar een omzet groei van 50 %.

Waarom ik geen mensen in dienst heb?

Dit is een vraag die alleen mannen stellen! Omdat ik graag wil gaan & staan waar ik wil (vrijheid is voor mij het belangrijkste), op afstand werk (het nieuwe werken) en graag werk met de besten. Helaas wonen zij niet altijd in de buurt. Daarom werk ik met vrouwelijke specialisten die passen bij mijn bedrijf en dit betekent zelfs internationaal! Om verder te groeien investeer ik in freelancers met een sterke ondernemers mindset, waardoor we samen meer projecten kunnen aannemen. Ze zijn misschien niet altijd fysiek in beeld, maar ik kan niet zonder mijn team.

Hoe geef je meer persoonlijkheid aan je merk?

Het is heel belangrijk dat je de tijd neemt om een merk te ontwikkelen waar jij daadwerkelijk voor staat. Een merk waarmee je jouw doelgroep aanspreekt en waarmee ze graag in contact komen. Wat maakt jouw merk onderscheidend? Je brand personality, ofwel jouw persoonlijkheid!

Jouw persoonlijkheid in je merk

Een merk zonder persoonlijkheid heeft geen gezicht. Mensen willen van nature graag verbinden met andere mensen, niet met robots. Laat daarom je gezicht zien, deel waar je voor staat en hoe je te werk gaat. Jouw (potentiële) klant krijgt zo een beter gevoel en beeld bij jouw merk én hoe het is om met jou te werken. Voorkom een algemene, zakelijke en onpersoonlijke manier van communiceren, maar kies voor een persoonlijke, inspirerende en kwetsbare manier. Dit is meteen de grootste uitdaging. Wat ga ik delen? Waarover? Wat is mijn toegevoegde waarde? Zit men op mij te wachten en waarom?

Persoonlijk heb ik de ambitie en de passie om andere vrouwelijke ondernemers te ‘empoweren’. Deze passie komt terug in mijn werkwijze, de enorme betrokkenheid en drive gedurende de projecten én deel ik tips en adviezen via social media. Daarnaast onderscheid ik me met additionele services als e-books en blogs waarmee ik andere vrouwelijke leiders en ondernemers inspireer en hen help in het verbeteren van hun branding.

Het is belangrijk dat je met jouw volgers deelt wat jij denkt. Dit trekt mensen aan, omdat ze dan begrijpen waar jij voor staat. Als je tegen het fotoshoppen van modellen bent, vertel jouw doelgroep wáárom. Als je een bedrijf hebt gebouwd met enorme vrijheid, zodat je bijvoorbeeld 3 maanden op vakantie kunt, vertel jouw volgers dan hoe je dit doet. Als je jouw eigen visie vertelt, voorkom je saaiheid. Vertel niet wat anderen zeggen, omdat ze het zeggen, vertel jouw eigen verhaal en deel dat met de wereld.

Hoe zorg je dan voor die persoonlijkheid in je merk?

Wist je dat slechts 50% van de mensen advertising vertrouwt? Dat betekent ook dat de helft níét gelooft wat jij zegt. Er is dus werk al aan de winkel voordat je überhaupt je boodschap kunt delen met de wereld!

Wanneer je ‘persoonlijkheid’ in een formule giet, ziet het er zo uit:

Persoonlijkheid = wat je zegt en hoe je het zegt + jouw positionering + jouw tone of voice

Gebruik jouw merk en persoonlijkheid om herkenning en vertrouwen op te bouwen tussen jezelf en jouw volgers. Hiervoor zijn een aantal zaken heel belangrijk:

  • Zorg voor een duidelijke eigen visie & principes waar jij voor 100% achter staat.
  • Voer jouw visuele uitstraling & herkenbaarheid consequent en tot in detail door.
  • Spreek in jouw eigen taal: uniek, met verstand van zaken en foutloos.
  • Deel jouw persoonlijke tips en ervaringen over jouw vakgebied.
  • Maak gebruik van jouw kwetsbaarheid. Iedere ondernemer heeft haar onzekerheden. Deel het met jouw volgers als je iets spannend vindt. Zo vind ik het zelf heel doodeng om voor de camera te staan, maar ik doe het toch. Ik ben hier ook open over op Instagram, waar ik vertel hoe ik zorg dat ik uit mijn comfortzone stap en hoe ik daarmee omga. Zo inspireer ik andere vrouwen en laat ik mijn persoonlijkheid zien, wat de band met mijn klanten en volgers weer versterkt. Probeer het maar eens, ik weet zeker dat je gauw resultaat ziet!

Persoonlijkheid is dé manier om je te onderscheiden van jouw concurrenten. Het maakt niet uit hoe klein je bent, je moet jouw volgers en/of potentiële klanten laten zien WAAROM ze juist bij jou moeten kopen, ook al hebben concurrenten hun persoonlijkheid niet verwerkt in hun merk. Je mag dan misschien niet de grootste zijn, je kunt op deze manier zeker meer waarde toevoegen dan iemand die groter is of meer budget heeft.

In 3 stappen naar jouw ‘Brand Voice’

Je hebt het er vast al eens van gehoord.. een ‘brand voice’! Wat betekent nu een ‘brand voice’ en belangrijk hoe creëer je een? Ik zie een ‘brand’ als een extensie van jou. Dat betekent, dat het niet alleen een verlengstuk is van wie je bent maar ook dat je jouw merk behandelt als een persoon. Een persoon die beste vrienden met jouw ideale klant wilt zijn.
Zie jouw merk als aan persoon, die graag nieuwe vrienden wilt aantrekken. Deze nieuw vrienden zijn jouw ideale klanten. Hoe ziet jouw merk er dan uit? Wat draagt zij dan graag? Wat praat ze graag over? Wat doet ze? Welke woorden zegt ze. 

1. First thing first

Allereerst heb je een duidelijk beeld nodig van jouw ideale klant. Wie is jouw ideale klant? Met name het psychologische gedrag van jouw ideale klant is belangrijk wanneer je het hebt over je ‘brand voice’. Focus je op de psyche van jouw ideale klant.

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Waar koopt mijn ideale klant?
  • Welke evenementen bezoekt zij?
  • Wat voor type boeken/podcasts luistert zij?
  • Wat zijn haar grootste onzekerheden  m.b.t. jouw product / service?
  • Wat zijn haar grootste wensen
  • Wat is het voor type persoon?
  • Wat doen ze dagelijks en waar worden ze blij van?

2. Brand Personality

Nu je in kaart heb gebracht wie jouw ideale klant is, gaan we dieper in op ‘brand personality’. (Hier schreef ik al een blog over, lees hier. ) Wat heeft ‘brand personality’ te maken met een ‘brand voice’? Elk persoon heeft een ‘voice’ en heeft een unieke persoonlijkheid. En wat is die unieke persoonlijkheid voor jouw merk? Stel jezelf de volgende vragen:

  • Welk gevoel wil je jouw ideale klant geven?
  • Wanneer zij met jou in contact komen?
  • Heb je interactie via social media of mails? Waar communiceer jij?
  • Waar kopen zij jouw services?
  • Hoe wil jij dat de klant jou herinnert? betrokken, hardwerkend, dynamisch, oplossingsgericht, direct, vriendelijk, lief, leuk, ondersteunend etc.
  • En wie is je ideale voorbeeld op het gebied van persoonlijkheid?

3. Brand Voice

Ik geloof erin dat jouw ‘brand voice’ gelijk is aan je persoonlijke ‘voice’. Dit maakt het niet alleen makkelijker om je content te maken, maar je ideale klanten zullen zich er sneller in herkennen + je blijft authentiek. 

Het eerste wat ik je aanbeveel is om je notebook te pakken en woorden +  oneliners op te schrijven die je vaak gebruikt wanneer je communiceert met je partner, vrienden of collega’s. Bekijk de lijst en streep de woorden en zinnen door die niet in lijn zijn met wat je je klanten wilt laten voelen wanneer ze in contact komen met jouw merk.

Dit zullen de ‘key words’ zijn welke meer persoonlijkheid aan je merk geeft. Het helpt je om  een ‘personal touch’ aan je merk te geven.

Een ander item wat ik graag wil benoemen is in welke ‘tone of voice’ ga je schrijven? Dat is afhankelijk van jouw merk. Is jouw mek actie gericht? Resultaatgericht? Of spelen emoties een rol, zit er een beleving in is het hoopvol? Dit zal je helpen om te bepalen in welke tone of voice je gaat schrijven.

Hoe maak ik Instaworthy foto’s

Een van de grootste struggles van onze klanten. Kwalitatieve foto’s en content om zo je mooiste Instagram feed te creëren die past bij jouw merk. Mijn advies? Maak een stramien en varieer met:

Branded content (content als bijv. tip / quote in jouw huisstijl)

Voor mijn klanten ontwerp ik, indien van toepassing, templates voor Instagram, Instastories, Facebook, Linkedin en/of P interest in de huisstijl, die de klant kan gebruiken wanneer ze bijvoorbeeld een  tip, quote, blog, verhaal of actie willen delen, maar dit wensen in de huisstijl. Zo creëer je een geheel en blijf je herkenbaar.

Foto’s uit een Styling fotoshoot met een fotograaf van jouw salon, behandelingen, producten, winkel, sfeer en impressie.

Wanneer  ik fotoshoots voor klanten doe, dan bedenk ik er een heel concept achter. Ik houd hierbij rekening mee met de Unqiue Selling Points van de klant, content op social media, de doelgroep, sfeer en de complete look moet aansluiten op de branding die ik ontwikkeld heb. Omdat mijn fotograaf Olga van Vondutchess bijna altijd samenwerken, zijn wij op elkaar afgestemd en kunnen we lezen en schrijven. We proberen net even wat anders te bedenken dan wat gebruikelijk is.

Zo’n fotoshoot kun je niet elke dag doen, maar is wel essentieel voor de basis van je communicatie materialen als web, social media en eventueel offline materiaal. Wanneer je een basis database hebt en kwalitatief materiaal, branded content en je combineert dit met eigen foto’s dan creëer je een geheel eigen unieke Instagram Feed.

Hoe maak je zelf Instaworthy foto’s?

Er zijn verschillende mogelijkheden om zelf foto’s te creëren voor Instagram. Een van mijn favoriete manieren zijn flat lays. Een flat lay is een foto gemaakt van boven af. Ideaal voor skincare producten, drukwerk of als je een e-book wilt presenteren via de Ipad of fashion accessoires.

Portret functie

De meeste telefoons hebben tegenwoordig een portret functie! I love it! Je kunt ook een foto van een andere hoek nemen. Meer van de zijkant, waarbij je het onderwerp wat vooraan ligt scherp stelt en de achtergrond wazig. Met de iPhones 7+ en 8+ zit dit standaard op je telefoon!

Actie foto

Mocht je iemand hebben die je zou kunnen helpen, kun je ook jouw handen of gedeeltelijk van je lichaam gebruiken om een foto te maken, bijv. over je schouder, zodat je zelf wazig bent en het product scherp. Of je neemt het product in handen en je stelt de achtergrond scherp.

Wat heb je hiervoor nodig?

Zorg voor een wit kartonnen vel / papier in groot formaat (A2). Dit blad fungeert als ondergrond. Vervolgens verzamel je accessoires  waarmee je je producten in jouw kleuren en stijl kunt gaan presenteren. Een aantal musthaves zijn:

  • schaaltjes, bordjes, plateaus, planken  om je producten te presenteren
  • Kleine fashion accessoires als sieraden en brillen
  • Kleine accessoires : notebooks, pennen
  • Magazines van Vogue
  • Media als Ipad, Iphone 
  • Bloemen, groene bladeren of takken
  • Finishing touch zoals een mooie fles champagne

Mijn favoriete accessoires van dit najaar? Veel goud, schaaltjes, sage groen, marmer, magazines, fles champagne, gouden pen en mijn ipad. Ook ben ik helemaal fan van groene bladeren!

Ik ben benieuwd naar de resultaten van jouw Instworthy foto’s! Deel ze gerust met #themarketingactor.

Meet Branding Specialist Kim

Wil jij van jouw business een merk maken? Branding Specialist Kim leert je hoe je een concept ontwikkelt én hoe jij als vrouwelijke ondernemer van jouw bedrijf een merk kunt maken. 

Sterke branding zorgt voor jouw ideale klant

Een sterke branding zorgt ervoor dat jij jouw ideale klant aantrekt, dat je kwaliteit en professionaliteit uitstraalt en dat jouw waarde omhoog gaat. Zo kun je uiteindelijk hogere prijzen vragen en dus meer omzet genereren. Kim heeft haar bedrijf The Marketing Factory in de afgelopen jaren laten groeien tot een merk met een duidelijke ‘signature’, strategie én ideale klant. Het is haar passie om vrouwelijke ondernemers te helpen met het ontwikkelen van sterke merken en succesvolle content strategieën, om daarmee het gewenste succes te behalen!

Creativiteit als basis

Als kind was Kim altijd creatief bezig. Ze tekende, schilderde en ontwierp van alles in Photoshop. Dit zat in haar genen, want haar opa was eigenaar van een clichéfabriek en een grafisch ontwerpbureau. Toch koos ze voor de Hogere Hotelschool, waarna ze zich specialiseerde in marketing. 

Kim begon haar carrière bij de LBG hotel group, daar ligt echt haar basis. Ze leerde onder de vleugels van Rino Soeters hoe je een concept ontwikkelt en hoe je het succesvol neerzet. Ze vervolgde haar carrière bij HotelloTOP waar ze de marketing en communicatie verzorgde. Al snel bereikte ze haar plafond en kriebelde het enorm om voor zichzelf te beginnen.

Op eigen benen

Het was een onzekere periode, midden in de crisis. Toch koos Kim, die van nature eigenwijs is, voor haar eigen pad en begon haar eigen bedrijf.
Zoals het vaker gaat als iemand met iets nieuws start, verklaarden sommige mensen in haar omgeving haar voor gek. Dat ging toch niet lukken? Kim, die normaal op de achtergrond stond, trad nu op de voorgrond! Juist die kritische geluiden gaven Kim een enorme drive: hoe meer men haar onderschatte, hoe meer zij het tegendeel liet zien. En dat is nu nog steeds een enorme drijfveer. Kim daagt zichzelf uit, treedt veelvuldig uit haar comfortzone en ontwikkelt zich iedere dag.

Een betrouwbaar merk

Na vijf jaar ondernemen en acht jaar werkervaring op het gebied van branding en conceptontwikkeling heeft Kim een betrouwbare naam opgebouwd. Ze onderscheidt zich met haar bedrijf door een duidelijke strategie, een herkenbare signature en de focus op vrouwelijke ondernemers. Op deze manier heeft ze haar eigen merk gecreëerd.

Jouw als totaalconcept

Kim staat ervoor om jouw business als een concept neer te zetten en om dit concept tot in detail door te voeren. Ze haalt jouw USP’s naar boven en zet jou vervolgens neer als een sterk merk. Ze ontwerpt onderscheidende en sterke designs, waarbij het verschil gemaakt wordt in details. Dat zijn niet alleen een logo en huisstijl, ook de tone of voice, beeldmateriaal, kleding, service en inrichting van jouw salon of winkel zijn belangrijke onderdelen. Alles moet kloppen en tot in de puntjes verzorgd zijn.

Creëren en inspireren

Het creëren van een sterke online branding is vandaag de dag belangrijk. Hierin is Kim innoverend. Ze bedenkt steeds weer vernieuwende manieren waarmee jij jouw online branding zelf makkelijk kunt doorvoeren.
Daarnaast inspireert Kim graag andere vrouwelijke ondernemers. Ze haalt graag het maximale potentieel uit haar klanten, partners en freelancers. Dat is haar passie!

Ben jij klaar voor sterke branding van jouw merk?

Het ontwikkelen van sterke merken en succesvolle content strategieën én het inspireren en helpen van vrouwelijke ondernemers komen dan ook samen in haar masterclasses en adviestrajecten. Door haar track record weet ze wat er allemaal nodig is om van een business een merk te maken. Een merk waarmee je onderscheidend bent, jouw ideale klant bereikt en waarmee jij meer omzet genereert. 

Een sterke branding zorgt ervoor dat jouw waarde omhoog gaat en waardoor je de prijzen kunt verhogen. Het onderscheidt je van de concurrentie, het maakt je betrouwbaarder en er zal over je worden gesproken. Over deze onderwerpen en ondernemerservaringen gaat Kim jou inspireren.

Wil jij ook van je business een merk maken? Of heb je een vraag? Laat het weten in de reacties hieronder.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies' om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten