fbpx

BRANDING & MARKETING TIPS

Laat je inspireren

Hoe zorg je voor meer online zichtbaarheid en hoe ben je onderscheidend?

Online zichtbaarheid is een veelbesproken onderwerp, dat geldt ook voor de hoevelheid tips en adviezen hierover wordt gedeeld. Ik merk tijdens de gesprekken met mijn klanten dat het een groot vraagstuk blijft maar tegelijkertijd ook de druk voelen, echter niet weten waar ze moeten beginnen.

Het kan heel overweldigend zijn, je ziet collega’s die wellicht online ontzettend sterk zijn en posts delen als “volgeboekt voor de komende maanden”, veel likes en volgers hebben, maar zelf haal je er amper klanten uit, doe je maar wat en is het een opgave om content te bedenken en uiteindelijk plaats je het toch niet, omdat je het niet goed genoeg vindt of niet weet of je het juiste doet.

Als ik dat hoor bij klanten dan jeuken mijn handen.. vaak zijn het namelijk juist de specialisten met zoveel kennis, ervaring en enorm ‘track record’ die zich na 10 – 15 jaar ervaring nog steeds niet de expert positie durven in te nemen. Heel mooi die bescheidenheid en enorm herkenbaar voor mezelf, maar een ander pakt wél die positie, die misschien wellicht minder ervaring of kundig is.

Je weet ook niet goed hoe je er mee om moet gaan want in het verleden communiceerde je ook anders, was social media nog niet zo relevant als de dag van vandaag.

Hoe ga je hier dan mee om en wat is dan juist?

Allereerst : niks is goed of fout en het allerbelangrijkste wat ik je graag mee wil geven is blijf dicht bij jezelf, doe waar je goed bij voelt en houd het simpel! Laat je vooral niet verleiden door concurrenten en ga terug naar de basis. Jou als specialist, waar wil je naar toe met je salon/instituut of business, denk na over wat wil je graag bereiken met je social media. Wat voor een meerwaarde kun je bieden, waar ben je nu echt goed in, waar sta je voor en hoe kun je mensen helpen. Wat zeggen klanten bijvoorbeeld over je en wat waardeert een klant nu zo aan je. Houd het dicht bij jezelf, waar je goed bij voelt en houd het simpel!

Doe het in stapjes. Wanneer je aan de slag gaat met jezelf meer te laten zien, betekent niet dat je nu ineens volledige videos moet gaan maken of continue op de voorgrond moet treden. Begin bij een post en ervaar wat de reacties zijn en krijg zo het vertrouwen om verder te gaan.

Onderscheidend ben je sowieso, want niemand is jou en niemand heeft jouw kennis en ervaring. Vertrouw dat op en durf hiermee naar buiten te treden. Voel je er beter / comfortabeler bij om het een professionele uitstraling te geven? Zorg dan dat je branding, foto’s en communicatie verzorgd is en in lijn is met wat je wilt uitstralen.

En als laatste wat ik je mee wil geven: puur en oprechtheid. Ik geloof hier heilig in. Gebruik je social media niet als een groot advertentie / verkoop platform maar denk na wat je mee kunt geven, wie kun je écht verder helpen en waar sta je voor. Jou als persoon is de grootste aantrekkingskracht. En eigenlijk weet je dat ook na 10 – 15 jaar ervaring en een succesvolle business…

Wat is een Brandstory en waarom is het zo belangrijk voor je branding?

Waarom een Brandstory? Wat is het überhaupt? Wat zijn de eigenschappen, hoe creëer je er een, wat komt erbij kijken, waarom is het zo belangrijk en waarvoor gebruik je het?

Een Brandstory, ook wel jouw merkverhaal, is de basis van jouw algehele communicatie. Een marketing boodschap die consequent doorgevoerd moet worden in je hele branding. Een heel essentieel onderdeel waar vaak nog te weinig aandacht aanbesteed wordt en waardoor er niet de gewenste resultaten uit jouw communicatie wordt gehaald. Zonde! Tijd voor een video (heel spannend om deze te delen!) waarbij ik samen met ‘Brandstory’ schrijfster Bregje Boer wij jou alles uitleggen. Tevens geeft zij de ingrediënten voor een succesvolle Brandstory en delen we onze tips.

We zijn oprecht geïnteresseerd of jullie meer van deze videos willen zien. Let me know in de comments.



Wat zijn de eigenschappen van een goede website voor je salon, instituut of business?

Het doel van je site is een uitstraling creëren die je ideale klant aanspreekt en in een oogopslag duidelijk is waar ze bij jou voor terecht kunnen komen, waar je voor staat, hoe je te werk gaat, wie je bent en de mogelijkheid om een afspraak te maken of om contact op te nemen.

Een website die resoneert voldoet aan een aantal eigenschappen :

  1. Helderheid – allereerst is het belangrijk dat het in een opslag duidelijk is waar de bezoeker bij jou voor terecht kan komen. Door middel van duidelijke eigen brand fotografie i.c.m. een homepage die jouw unique signature offer of highlights van de behandelingen vertegenwoordigt mogelijk met duidelijke call to actions.
  2. Je branding is doorgevoerd – Wat je uitstraalt, trek je aan. De uitstraling die je uitzendt moet kloppen bij de deskundigheid van jouw business / expertise, wat voor type business je hebt en de beleving van je salon en instituut. Doordat je de huisstijl doorvoert als een visueel concept dan creëer je een professionele uitstraling, dit geeft vertrouwen en hierdoor zal men ook sneller geneigd zijn contact op te nemen of een afspraak te maken.
  3. Je brandstory is uitgewerkt – Branding is niet alleen de visuele uitstraling maar ook de tekstuele communicatie. Mensen willen weten waar je voor staat, wie je bent, wat je visie is en hoe je te werk gaat.
  4. Ken je ideale klant – Wie is zij of hij, waar is zij / hij op zoek naar, wat haar of zijn problemen en waarom bezoekt zij of hij jouw website. Speel hierin op en biedt hiervoor de oplossing.
  5. Zorg voor duidelijke ‘call to actions’ en koppel je site eventueel aan je boeking systeem voor je salon of instituut zoals Salonized, waardoor de klant zelf hun afspraak kan boeken en je niet elke keer telefoon of WhatsApp bericht moet beantwoorden wanneer je in behandeling zit. Maar ook wanneer je adviseur of coach bent, verlaag de drempel door GRATIS ‘strategie’ / tafelgesprekken aan te bieden.

Waarom is een goed fundament noodzakelijk voor de ontwikkeling van een sterke branding?

Wanneer ik aan de slag ga met het ontwikkelen van een sterke branding, help ik de klant eerst met een goede fundering voor hun business te leggen. Waarom? Zonder dat ik écht weet waar je voor staat, waar je goed in bent, voor wie je werkt, wat je aanbod is en waar je uiteindelijk met je bedrijf over 1 jaar en 5 jaar wilt staan, kan ik geen sterke branding voor je ontwikkelen die hierbij past én ook zijn gewenste resultaten oplevert.

We beginnen allereerst met je visie (waar wil je met je business naar toe), je missie, je why (waarom doe je wat je doet) fundament van je business staat en wat je doelen zijn.
Vervolgens gaan we aan de slag met je ideale klant. Al eerder heb ik uitgelegd waarom het zo belangrijk is om voor je ideale klant te kiezen. In je communicatie richt je op een bepaalde niche, die zich hierdoor aangetrokken gaat voelen en in contact met jouw business gaat komen. Een profiel van een ideale klant is ontzettend gedetailleerd en uitgebreid, je ziet zij of hij echt voor je.
Wanneer je algemeen communiceert, zal niemand zich aangetrokken voelen en zal je bijvoorbeeld geen klanten krijgen via je social media.

Daarnaast is het belangrijk dat je je ideale klant leert kennen, waar loopt hij/zij tegen aan, wat zijn of haar uitdagingen, wat zijn de redenen waarom klanten bij jou komen etc.

Dan gaan we aan de slag met jouw ‘unique signature’. Waar ben je écht goed in, misschien wel de allerbeste in en wat maakt jou uniek? We gaan dan de diepte in om jouw unieke competenties naar boven te halen. Dus, niet de type behandelingen / apparaten of een combinatie ervan of assortiment aan producten maken jou uniek, maar jouw core competenties + ervaring en kennis onderscheiden je van de concurrentie.

Wanneer je fundament staat kun je een logo & huisstijl gaan maken. Daarnaast is dit de basis voor je Brand Story. Je brand story is jouw merkverhaal waarbij je visie, missie, why, tone of voice, ideale klant en aanbod verwerkt is. De marketing boodschap die hieruit voort komt en waar jou business voor staat is essentieel om deze consequent in je communicatie (materialen) door te voeren.

Waarom is delen en geven essentieel voor het succes van je bedrijf op lange termijn?

Als er iets is waar ik trots op ben dan zijn het mijn Hospitality roots! Ik ben geboren en opgegroeid in de horeca, ik heb de Hogere Hotelschool afgerond en mijn eerste jaren in de Hospitality gewerkt.

Ik heb eerst voor een hotel groep gewerkt, waar ik de marketing en communicatie deed, dus vooral ‘back office’. Wanneer het druk was in het restaurant of aan de receptie was het de bedoeling dat je alles liet vallen om even uit te helpen bij de receptie. Dit werd niet eens gevraagd, dit zat er van nature in het DNA van het team. Zo ook bij andere hospitality bedrijven, heb ik dit altijd zo ervaren. Pas toen ik bij een bedrijf in een andere sector ging werken, toen ontdekte ik pas dat deze mindset uniek is en in geen andere sector te vinden is. In grote bedrijven ontstaan vaak eilandjes of per afdeling ‘groepjes’ en kijken niet verder dan hun eigen takenpakket.

Elkaar belangeloos helpen voor het algemene doel : de gasten ontzorgen zodat zij een top ervaring beleven, jouw hotel aanbevelen en zelf graag willen terugkomen. Het succes van het hotel is jouw succes.

Dit is een voorbeeld van een van de belangrijkste lessen die ik heb meegenomen in mijn ondernemerschap. Vanaf dag één begreep ik : alleen kom ik ver, maar samen bereik ik de top! Ik ben altijd op zoek geweest naar gelijkgestemden waarbij we elkaar konden versterken. Ze hebben een soortgelijke mindset, ambitie en onze diensten versterken elkaar. Ok, eerlijk gezegd ging dit niet zonder slag of stoot. Ik dacht namelijk dat iedereen hetzelfde dacht als ik of was zo als ik, maar helaas. Nu heb ik een team om mij heen die elkaar versterkt om samen beter te worden. Je geeft elkaar een podium, we helpen elkaar en je steunt elkaar. Er is een natuurlijke balans en het is bijna vanzelfsprekend. Het gevolg? We groeien samen enorm en hebben inmiddels wel onze eigen positie geclaimd in onze niche of markt.

Maar laatst werd ik weer met mijn neus op de feiten gedrukt, waarbij je iemand en podium wilt geven, ze kon deze ervaring vervolgens voor eigen communicatie en marketing doeleinden gebruiken, er zouden diverse potentiële ambassadeurs aanwezig zijn en het zou elkaar als merk versterken. Of ik wel even een paar 100 euro (bijna 1000 euro) voor wilde betalen, omdat ze anders die dag inkomen zou missen?

Ik verbaasde mij enorm.. ik dacht huh? Dit is echt zo’n korte termijn visie en ik geloof erin dat je met zo’n mindset niet ver zal komen. Het is niet de bedoeling dat je je werk gratis moet doen, absoluut niet. Maar je moet wel bewust zijn van het feit wanneer er een kans voor doet, die wellicht vandaag niet die paar 100 euro oplevert, maar wel begrijpt wat de PR waarde is, de prachtige marketing materialen die je nadien kunt gebruiken, de ambassadeurs die je zou kunnen krijgen en de nieuwe relaties die je zou kunnen opbouwen. Dit heeft misschien nog wel meer waarde dan die paar 100 euro.

Ik zal het verder toelichten…
Waarom steunt Jumbo, topsporters als Max Verstappen, al van het moment toen hij nog niet in de Formule 1 zat. In de beginjaren leverde dat niet veel op, sterker nog dat heeft hem veel geld gekost, maar ik denk niet dat ik hoef uit te leggen wat Max nu voor Jumbo oplevert?
Frits van Eerd heeft een visie : met Jumbo wilt hij elke dag winnen en hij wilt anderen steunen die ook elke dag willen winnen! Dat is zijn basis en zo steunt hij met Jumbo sporters die bij zijn merk passen. En bij Max heeft hij vooral naar de lange termijn gekeken, met alle risico’s (want stel dat Max niet zo populair was geworden of het was een arrogant ventje) én dat is klasse ondernemerschap en een duidelijk voorbeeld dat niet alles draait om directe inkomsten of geld.

Wanneer je succesvol bent, elke dag geld verdient dan mag je heel dankbaar zijn dat het zo goed gaat en houd dat zeker vast! Maar vergeet niet ondernemen is continue zaaien en dan oogsten. En soms kan het zijn dat de oogst weer opraakt en je dus opnieuw moet zaaien. Wanneer je goede tijden ervaart (je verdient goed geld met je onderneming), moet je niet vergeten ondertussen te zaaien voor de toekomst. Succes, is net als een oogst, tijdelijk en vroeg of laat komen er minder goede tijden aan. Ik heb het helaas van dichtbij moeten meemaken, als je dan niks hebt opgebouwd : je deed alles voor het geld, je hebt dure investeringen gedaan, je hebt alleen maar genomen en aan je zelf gedacht… een ding is zeker je komt je zelf tegen : wie goed doet, goed ontmoet. 

Kortom, blijf ook in succesvolle tijden geven en delen, blijf zaaien, want wanneer de oogst wat slechter is, begin je weer van vooraf aan.

Wat is de WHY van jouw business en waarom is het zo belangrijk?

Mensen kopen waar jij voor staat en waar jij in gelooft! Het meest onderschatte onderdeel van jouw business is je waarom. Juist jouw WHY te onderzoeken en deze ook duidelijk naar buiten te communiceren gaat jou veel meer resultaat leveren. De why is namelijk de reden waarom iemand iets bij je koopt. Het mooie hiervan is dat het namelijk niet uitmaakt ongeacht hoeveel budget  je hebt en hoe groot je bedrijf is. 

What is de WHY?

De Why is waarom je doet wat je doet? Wat wil je anderen meegeven en wat is jouw missie!  Aan de hand van het bedrijf Apple ga ik uitleggen wat de WHY betekent en hoe het werkt. 

De WHY van Apple kwam natuurlijk van Steve Jobs af. Steve Jobs wilde bepaalde mooie dingen creëren die de wereld anders maakten. Hij wilde het mooiste, het beste en het gaafste design hebben en zo is zijn Why Apple geworden hoe het nu is. De WHY van Steve Jobs is door gedruppeld door alle lagen van het hele bedrijf heen en dat maakt Apple zo’n waanzinnig sterk merk. Een mooie uitleg van de WHY wordt ook wel door Simon Sinek uitgelegd in deze video.

De meeste ondernemers vertellen eerst WAT ze doen, HOE ze het doen en vervolgens WAAROM ze het doen. In de communicatie is het belangrijk dat je dit gaat om draaien. Want net zoals bij Apple kopen we de producten om de WHY. 

Law of Attraction

Het is zo belangrijk dat je weet waarom je iets doet. Dat je een gevoel creëert waar jij blij van wordt en dat je dat gevoel ook kan en gaat uitdragen. Alles wat jij uitstraalt dat trek jij aan, ook wel de Law of Attraction genoemd.

Een voorbeeld van mijn why!

Ik streef er naar om het beste uit mijn klanten, freelancers, partners en stagiaires te halen en ze naar een hoger niveau te brengen door in hun te geloven, hun kwaliteiten naar boven te halen, te inspireren en te motiveren. De reden waarom ik doe wat ik doe is dat ik voldoening krijg als ik mede vrouwelijke ondernemers zie groeien, zowel op basis van persoonlijke ontwikkeling als met hun business en het maximale eruit halen. Hun succes is mijn succes. Samen zijn we sterker en samen bereiken we meer.

Waar moet je aan denken tijdens het ontwikkelen van een logo en huisstijl? Wat mag je verwachten?

Er zijn nog veel traditionele reclamebureaus die een logo en een huisstijl maken en deze vervolgens in een geprinte huisstijl boek presenteren. Ze maken vaak nog geen varianten van het logo, waardoor je logo vervolgens online niet bruikbaar is. Ook komen ze soms niet verder dan briefpapier, envelop en een visitekaartje. Vaak zie ik dit bij klanten in de beauty en fashion branche terugkomen. Er is totaal niet gekeken naar het type bedrijf of wat daadwerkelijk nodig is om de branding zowel online als offline door te voeren.

Mijn mening : je logo en huisstijl vormen de basis van jouw merk. Dit moet zorgvuldig ontwikkeld worden op basis van een doorgedachte strategie. Je branding moet als concept uitgewerkt worden, van A tot Z, dan creëer je een sterk merk.

Voordat je überhaupt een logo en huisstijl laat ontwikkelen, moet je minimaal deze 4 vragen kunnen beantwoorden, vindt er een strategie gesprek plaats en vul je een compleet brand strategy questionnaire in. Is dit niet helder zul je nooit een sterk merk kunnen ontwikkelen. 

Is je visie helder, ben je er klaar voor of ben je toe aan een rebranding? Dit is het volgende wat je kunt verwachten:

Logo

Naast een compleet logo, is het verstandig om een logo te ontwikkelen die geschikt is voor je online branding (website, social media) of communicatie materiaal, waarbij het volledige logo niet leesbaar zou zijn. Ook wel een variant van het originele logo.

Om je branding verder consequent door te voeren is een brand merk waardevol. Zeker voor de skincare of beauty branche, zoals microblading, pmu, huidverbetering, waarbij je je werk wilt laten zien door middel van een voor en na foto. Een brandmerk toevoegen aan de foto kan kopieergedrag voorkomen.

Daarnaast zorgt een brand merk voor een stukje herkenning bijvoorbeeld als je een quote plaats. Consequentheid en herkenning zijn zo belangrijk!

Een logo ontvang je in allerlei files als eps, ai, pdf, jpg en png. Daarnaast ontvang je een kleurengids, lettertypes en alle details van het logo. 

Huisstijl

Wanneer je de huisstijl laat ontwikkelen, kijk ik altijd naar het bedrijf en de processen. Bijvoorbeeld een schoonheidssalon. Ik wil weten hoe een klant binnenkomt, hoe zij haar afspraken met jou maakt, wat je als materiaal in de salon nodig hebt, waar je salon gevestigd is en of je eventueel raambelettering nodig hebt. Maar ook verkoop je producten? Heb je verpakkingen of tasjes nodig? Verzend je producten? Welke kleding draag je en je medewerkers? Welke behandelingen geef je en is er ook nazorg? Geef je trainingen en presentaties ? Alle diensten en processen loop ik met je door, om te kijken hoe je te werk gaat en welke branding nodig is voor jou.

Als jij met bijvoorbeeld salonized werkt, een online boeking systeem dan ga ik geen afsprakenkaartjes voor je maken. Dit is overbodig, want je werkt digitaal en per mail stuur je de bevestiging. 

Ditzelfde geldt voor fashion. Verkoop je ook online of alleen offline? Wil je je eigen lint, stickers, vloeipapier, inpakpapier en is het ook rendabel voor jou? Heb je een exclusief product zoals een designer zonnebril dan verkoop je geen duizenden stuks per maand. En als de minimale oplage van bepaalde verpakkingen 10.000 stuks zijn en je hebt geen plek dan moeten we kijken naar een andere optie. Ook nemen we jouw budget mee in deze opties.

Huisstijl is niet alleen fysiek drukwerk of materiaal maar ook online moet je je huisstijl doorvoeren, denk aan online templates voor je social media in jouw merk, maar ook brand photography waarbij ik er voor zorg dat de huisstijl doorgevoerd wordt in de fotografie. 

Dit geheel moet kloppen. Vanaf het moment dat iemand online in contact komt met jouw merk, het gevoel op de website, de content die je maakt en vervolgens de ‘real life’ beleving – een totaal concept. Een van mijn lievelingsconcepten is dan ook Rituals. Hun branding en beleving is top, consequent en herkenbaar. Jouw bedrijf, salon, of winkel, hoe klein of hoe groot moet een merk uitstralen.

Daarnaast zorgt een brand merk voor een stukje herkenning bijvoorbeeld als je een quote plaats. Consequentheid en herkenning zijn zo belangrijk!

4 vragen die je helpen wanneer je je business gaat ‘branden’


Een solide branding is ‘key’ om je business succesvol te laten groeien. Het onderscheidt je van de competitie, het weergeeft jou waarde propositie en het bouwt vertrouwen op met je publiek. Er zijn 4 vragen die je moet kunnen beantwoorden voordat je gaat rebranden of begint aan de branding van je business.

1. Wie is mijn publiek?

Dit is een van de meest belangrijkste aspecten binnen je bedrijf, niet allen voor je ‘rebranding’.  Wie zijn jouw klanten en wie wil je dat ze zijn. Heb je op dit moment al je ideale klant of neem je nog steeds die niet zo ideale klant aan.

Hoe meer je je richt op een niche, des te beter je kunt inspelen op de behoeften en problemen van je publiek, weet wat er speelt en hoe jij daar de oplossing voor kunt zijn. 

Als je niet weet wie je ideale klant is, dan weet je ook niet of de uitstraling die je laat ontwikkelen, jouw publiek aanspreekt. Vervolgens maak je het jezelf lastig wanneer je content gaat creëren, omdat je geen idee hebt tegen wie je praat.  

2. Wat is jouw waarde propositie?

Waarde propositie is een marketing term, simpelweg voor: welke oplossing bied jij aan om de problemen van jouw ideale klant op te lossen en welke transformatie ondergaan ze?

Niet alleen weten WIE je ideale klant is, maar ook weten tegen welke problemen hij / zij aan loopt is erg belangrijk. De oplossing die jij biedt voor hun probleem is jouw waarde. 

Wij als ondernemers denken vaak aan de diensten die we kunnen bieden. Je kent het wel, je komt op een website en dan zie je een kopje met diensten of services. Dat is eigenlijk de oude marketing gedachte : van binnen naar buiten communiceren. Maar als ik alleen maar zou zeggen ik bied “logo en huisstijlen” aan, naast mij zijn er nog duizenden, waarom zou je dan voor mij moeten kiezen? Ik spreek niemand aan, weet je dan wel of ik je kan helpen en wat betekent dat een huisstijl?

Daarom is het belangrijk dat je in kaart brengt wat de problemen is van jouw ideale klant en hoe je deze kunt oplossen. Dit kun je dan in de uitvoer vertalen naar : ik help vrouwelijke ondernemers met een skincare, beauty of fashion business om van hun business een merk te maken. Bij mij krijg je niet alleen een logo, maar ik ontwikkel een totaal brand concept voor vrouwelijke ondernemers in deze branches. Een man zal zich niet aangesproken voelen en dat is ook precies de bedoeling, want daar ligt ook niet mijn kracht en is niet mijn ideale klant.

3. Hoe help ik mijn klanten met het oplossen van hun problemen?

Kortom, wat maakt jouw uniek? Hoe is jouw werkwijze? Welke resultaten bereik jij? Het zijn geen makkelijke vragen en je blijft continue finetunen, maar het helpt jou om inzicht te geven in jouw USP’s, unique selling points. Met deze vraag maak je het voor je zelf helder op welke manier je waardevol gaat zijn.

4. Hoe onderscheid ik mijzelf van de ander?

In andere woorden, welk voordeel bied jij t.o.v. jouw concurrenten? Waarom zou iemand met jou moeten werken of jouw product / dienst moeten afnemen? Wat onderscheidt jou?

Bijvoorbeeld, in 2013 begon ik met mijn bedrijf en nam ik allerlei klanten aan. Van biercafés tot schoonheidssalons, coaches e.d. Gaandeweg ontdekte ik mijn eigen identiteit en stijl, ook had ik steeds meer klanten uit specifieke branches. Op een gegeven moment heb ik een markt onderzoek laten doen en een hele grappige conclusie was dat 95 % van mijn klanten vrouw was. Buiten mijn eigen broer en enkele mannelijke klanten. Ik ben dit vervolgens gaan finetunen en gaan richten op de vrouwelijke ondernemer met name in bepaalde branches, omdat ik daar echt happy van word. 

Tegenwoordig zie je het natuurlijk steeds vaker, en ben ik dus ook weer een stapje verder gegaan en combineer ik mijn bijna 10 jaar werkervaring en expertise in de vorm van trainingen en adviestrajecten voor vrouwelijke ondernemers. Niet alleen een logo ontwikkelen maar ook het proces begeleiden om van jouw business een waardig merk te creëren.  

Deze 4 vragen moet je kunnen beantwoorden voordat je aan de slag gaat met branding. Anders is het onmogelijk om een succesvol merk te ontwikkelen. Dit zijn een paar vragen uit mijn Brand Strategy questionnaire die ik mijn klanten stel voordat ze met mij gaan werken.

Groeien op Instagram doe je zo! 5 GOUDEN TIPS

Instagram is een belangrijk onderdeel van jouw branding. Op dit platform kun je jouw volgers en potentiële klanten laten zien wie je bent en wat je doet! Met mijn 5 gouden tips help ik jou met een goede Instagram fundament.  

1. FOCUS:

Het moet in één oogopslag duidelijk zijn waar jij voor staat en wat mensen kunnen vinden op jouw feed. IG is hét storyboard voor jouw merk. Verkoop je bijvoorbeeld high-end fashion of specialiseer je je in zonnebrillen? Of sta je bekend om jouw styling? Laat dit zien in mooie, inspirerende, scherpe en kwalitatieve foto’s!

2. VISUELE STRATEGIE:

Maak een visionboard door jouw eigen Instagram feed na te maken. Maak vervolgens een stramien op maat met een aantal terugkerende items. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: 

  • Showcase van jouw producten of diensten door bijv. een flatlay
  • Inspirerende quotes opgemaakt in jouw huisstijl 
  • Een waardevolle tip waarin jouw personality of expertise naar voren komt
  • Deel jouw visie
  • Geef een sneakpreview van een lopend project (hoe werk je?)
  • Laat jouw kantoor / winkel / salon zien (behind the scenes)
  • Herhaling, herhaling, herhaling… gebruik vaste hashtags: bijvoorbeeld #manicmonday, #lazysunday etc.
  • Reviews van klanten
  • Foto van jou in actie / aan het werk met een persoonlijk verhaal

Dit zijn een aantal voorbeelden waarmee jij structuur kunt aanbrengen in jouw feed, het verschilt per business wat bij jou past. 

3. SHOW YOUR PERSONALITY

In mijn vorige blog, vertelde ik al waarom het belangrijk is om jouw persoonlijkheid in je business te verweven  en hoe je jouw Brand Personality ontwikkelt (nogmaals link). Blijf altijd dichtbij jezelf. Vertel jouw volgers wat je doet en waarom. Dit is echt een van de belangrijkste onderdelen van een succesvolle Instagram strategie.

Met Instagram Stories geef je jouw volgers een kijkje in de keuken en laat je jezelf goed zien. Dit doe je op een ongedwongen en échte manier, zodat de kijker zich aangesproken voelt.  
Zit je in de fashion branche, dan laat je bijvoorbeeld jouw eigen favorieten zien. Jouw volgers willen graag weten wat jij zelf draagt en hoe jij verschillende outfits combineert. 

Durf je ook af en toe kwetsbaar op te stellen: laat zien dat je écht bent en dat ook jij je struggles hebt.

Als jij specialist bent in skincare kun je dit uitstekend laten zien door verschillende routines of favoriete producten te delen. Werk je als coach of consultant, dan kun je jouw kennis delen en tips & tricks geven om jouw potentiële klant op weg te helpen. De mogelijkheden zijn eindeloos, zolang je maar oprecht laat zien wat jouw waarde is voor je volgers. 

Durf je ook af en toe kwetsbaar op te stellen: laat zien dat je écht bent en dat ook jij je struggles hebt. Zet kwetsbaarheid in als iets sterks: laat je onzekerheid zien en deel met jouw volgers hoe je ermee omgaat. 

4. PLAN

Planning is heel belangrijk: denk goed na wat je wanneer wilt delen. Deel liever minder posts per week, zolang ze maar meerwaarde bieden. Bedenk ook duidelijke criteria voor je posts, waar moeten ze voor jou aan voldoen?

  • Draagt het bij aan het merk wat je wilt uitstralen?
  • Zegt het iets over jouw Brand Personality?
  • Is het visueel sterk genoeg?

Plannen met Later

Op welke manier plan je jouw posts? Ik ben zelf fan van de app ‘Later’ en ik plan minimaal twee weken vooruit. Deze app plaatst de berichten automatisch voor je op Instagram. 

5. HASHTAGS

Het gebruik van hashtags is heel belangrijk binnen IG! Ze zorgen ervoor dat jij gevonden wordt op onderwerpen die relevant zijn voor jouw (potentiële) klanten. Doe of laat een onderzoek doen naar jouw hashtags. Tip: zoek naar succesvolle hashtags in jouw vakgebied & bij conculega’s. Onderzoek welke hashtags vergelijkbare ondernemers gebruiken en doe daar jouw voordeel mee. 

WIL JIJ OOK GROEIEN OP INSTAGRAM?

Tot slot: het allerbelangrijkste element om te groeien met Instagram is LIEFDE! Stop er veel tijd en aandacht in, ga de interactie aan met jouw volgers en zorg dat je jouw volgers blijft boeien. 
Wil je meer weten over hoe jij kunt groeien op Instagram? Ik heb een uniek adviestraject ontwikkeld en ik geef verschillende Masterclasses op het gebied van Online Branding en Social media.

Waarom branding jou meer omzet oplevert!

Het ontwikkelen van sterke merken en succesvolle content strategieën voor vrouwelijke ondernemers is mijn passie. De afgelopen jaren heb ik vele onderneemsters geholpen en door deze ervaringen weet ik wat een sterke branding en een goed ontwikkelde content marketing strategie voor jouw business kan/kunnen betekenen. In deze blog deel ik een aantal tips met je!

Wat houdt Branding in?

Het is belangrijk dat je begrijpt waar je merk voor staat. Natuurlijk begint het bij een logo & huisstijl, maar het is essentieel dat je elk element van je branding bepaalt, die noemen we ook wel de WHY van je business. Denk hierbij aan: jouw niche, jouw ideale klant, wat maakt jou uniek, wat is jouw visie, waarom doe je wat je doet en waar ben je de beste van de wereld in. Dit vormt het fundament van jouw business. Wanneer jouw fundament staat kun je jouw brand vertalen naar beelden, stijl en tone of voice, ofwel jouw identiteit.

Vervolgens ga je dit consequent en tot in detail doorvoeren op jouw website, in je communicatie en social media, maar ook in jouw beeldmateriaal. Branded photography speelt hier een belangrijke rol in. Combineer custom lifestyle en portretfoto’s met foto’s uit je eigen beeldbank, gemaakt in jouw omgeving, salon, winkel of kantoor. Deze foto’s vertegenwoordigen jouw merk en zorgen ervoor dat je unieke foto’s krijgt. Een perfecte manier om je te onderscheiden van anderen.

Met een sterke branding heb je focus, ben je duidelijk en trek je jouw ideale klant aan, wat zorgt voor meer omzet.

Cadeautjes geven

Toen ik als startende ondernemer mijn eerste salesgesprekken voerde, nam ik voor mijn klanten altijd een cadeautje mee, een soort welkomstpakket dat perfect aansloot op mijn brand. Het idee en de aandacht die ik daaraan besteedde, zorgden er al voor dat ik mensen over de streep trok. 

Na mijn eerste jaar heb ik een magazine ontworpen en laten drukken met verhalen van mijn klanten en tips, artikelen & weetjes over mijn vakgebied. Dit was zo’n succesvol idee dat ik daarna voor meerdere klanten magazines heb ontworpen. 

In 2017 ontwikkelde ik een eigen social media notebook met inspirerende quotes, social media tips, content kalender en ruimte voor notities, die ze of enthousiast gebruiken of in hun stijlvolle kantoor neerleggen. Als gevolg hiervan mocht ik dit jaar diverse notebooks ontwerpen voor mijn klanten. En.. uiteraard heb ik ook in 2018 weer een nieuw item bedacht!

Mijn klanten inspireren over de mogelijkheden van mijn producten en diensten, kennis delen over hoe je je social media en branding kunt optimaliseren, waarbij ik te allen tijden trouw blijf aan mijn stijl en mijn focus behoud.

Klanten bedanken

Dit vertelt precies waar mijn brand voor staat. Altijd innovatief, vooruitstrevend, aandacht voor details, het vertegenwoordigt mijn persoonlijkheid. Tot slot geloof ik naast online branding nog altijd héél sterk in offline branding en communicatie, maar dan wel met een bepaalde waarde. Ik waardeer mijn klanten enorm en wil ze daarom graag bedanken met leuke extraatjes en een uitstekende service.

Dit zorgt voor meer betrokkenheid en omzet, doordat ik ze simpelweg op nieuwe ideeën breng, waar mijn klanten zelf nog niet eerder aan gedacht hadden. Dit doe ik ook online, via social media. Mijn klanten inspireren over de mogelijkheden van mijn producten en diensten, kennis delen over hoe je je social media en branding kunt optimaliseren, waarbij ik te allen tijden trouw blijf aan mijn stijl en mijn focus behoud.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies' om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten