fbpx

BRANDING & MARKETING TIPS

Laat je inspireren

Hoe start je een business in de beautybranche?

De beauty- en skincarebranche is booming! Steeds meer vrouwen starten een eigen salon en instituut, gaan aan de slag met de inrichting, schaffen de apparaten aan, volgen allerlei opleidingen, dan doen ze de deuren open en verwachten ze meteen klanten. Maar helaas…. de realiteit blijkt dan toch iets anders.

Waar gaat het mis? Ik hoor vaak dat ze niet hebben nagedacht over hun visie, doelen, aanbod of ideale klant. ‘Ik heb geen idee waar ik over 5 jaar wil staan, wat ik wil uitstralen en ik wil graag jong en oud aantrekken.’ Daar gaat het al mis. Je hebt dus een salon, instituut of kliniek geopend zonder plan? 

De uitdaging is gigantisch groot. Je gaat waarschijnlijk kortingsacties aanbieden om klanten aan te trekken. Het enthousiasme verdwijnt, de stress slaat toe en je vraagt je zelf af: Ben ik wel goed genoeg? Je volgt nog een training hier en een training daar. Maar als je geen fundament hebt, niemand weet van je bestaan en je hebt geen duidelijke richting in jouw business, behaal je ook geen resultaten.

Zorg dat je goed en bewust nadenkt en onderzoekt hoe je je salon, kliniek en instituut in de markt gaat zetten, denk over jouw positionering na en word een kei in je marketing!

Hoe ga je om met annuleringen?

In de beauty en lifestyle, en ook in de foodbranche, krijg je regelmatig te maken met annuleringen van afspraken. Heb jij daar ook last van? Dan heb ik slecht nieuws voor je: de kans is groot dat je dit hebt gecreëerd. Je bent vanaf het begin te makkelijk geweest en je hebt jouw klanten niet goed opgevoed. 

Het is ook wel logisch, in het begin neem je zoveel mogelijk klanten aan en ben je wat milder met bepaalde regeltjes. Maar als je dan meer succes krijgt en een strakkere planning hebt, gaat het gemak waarmee klanten annuleren jou steeds meer irriteren.

Belangrijk is dat je grenzen stelt en je je daar ook aan houdt. Zorg dat je een strakker beleid creëert. Dit doe je bijvoorbeeld door een automatisch afsprakensysteem op je website te zetten. 90 % van mijn klanten maakt gebruik van systemen als @salonized (#nospon 😉) waarbij je de klant zelfs vooraf voor hun behandeling kunt laten betalen of ze een aanbetaling laat doen. 

Restaurants laten hun gasten ook steeds vaker een aanbetaling doen, met name in het luxe segment zoals bij Michelin restaurants is dit gebruikelijk.  

Zo zorg je dat je als aanvulling op jouw annuleringbeleid bepaalde kosten (bijv. bij restaurants de inkoop) dekt en het aantal annuleringen tot een minimum beperkt. Zorg dat je de annuleringsvoorwaarden duidelijk communiceert bij het maken van een afspraak en laat de klant de afspraak 24 uur van tevoren bevestigen, dat voorkomt een hoop gedoe!

Hoe onderscheid je je als salon, instituut of kliniek? En hoe kan branding en communicatie hierin het verschil maken?


De beauty- en skincarebranche is een zeer concurrerende markt en het is natuurlijk de grootste uitdaging om onderscheidend te zijn. Neem de tijd om te bepalen wat je wilt uitstralen, waar je naartoe wilt, welke behandelingen en apparatuur je wel of niet in je assortiment neemt en met welke merken je wilt werken. 

Een duidelijke visie is hierin echt essentieel, net als focus op jouw eigen koers. Laat je niet te veel leiden door trends, hypes e.d. maar ga terug naar waarom doe je wat je doet en wat wil je met jouw business bereiken? Hoe wil je dit aanpakken?

Met branding positioneer je jouw salon, instituut of kliniek in de markt en daarbij is weten wat je wilt, duidelijkheid en focus essentieel. Hoe duidelijker jouwbranding en communicatie, des te eerder trek jij de juiste klanten aan. Je bent er immers niet voor iedereen en dat gaat simpelweg ook niet. Als je een professionele branding hebt, dan sta je ergens voor en als je de branding tot in detail doorvoert, straal je ook een bepaalde kwaliteit uit. Mensen kiezen voor kwaliteit en dat mag ook een bepaalde waarde hebben. 

In jouw dagelijkse communicatie kun je jezelf onderscheiden door te laten zien wie je bent, waarom je doet wat je doet, wat je visie is en welke werkwijze je hanteert. Dit doe je allemaal geheel in jouw Tone of Voice. Hoe meer jij jezelf durft te laten zien, hoe eerder jij eigenheid creëert en daarmee klanten aantrekt. Zo kwam een klant tijdens mijn masterclass tot een mooi inzicht:  ze wilde haar affiniteit met spiritualiteit en meditatie, een belangrijk onderdeel in haar leven, ook wilde doorvoeren in haar salon en werkwijze. Een persoonlijke eigenschap, die typerend is voor jou kan een sterk onderscheidend vermogen zijn in jouw salon. 

Vaar je eigen koers!

Vaar je eigen koers! Veel klanten en vrouwelijke ondernemers maken zichzelf heel onzeker en gaan aan zichzelf twijfelen, omdat ze veel naar andere ondernemers, salons en businesses kijken. Er is áltijd iemand die iets beter kan of doet. Dit geeft je een vervelend gevoel, je blijft ernaar kijken en het zet je aan het denken. Je wordt hierdoor beïnvloed en je gaat misschien je koers aanpassen, omdat je denkt dat je hetzelfde als die ander moet doen. Je bent ervan overtuigd dat dat jou ook succes oplevert.

Het gevolg is dat je continu van koers wijzigt, want het is niet (meer) duidelijk waar je voor staat en klanten voelen zich daardoor niet aangesproken. Het wekt de indruk dat je zoekende bent met een gebrek aan overtuiging, waardoor een klant niet snel voor je kiest.

Je komt in de verleiding tot kopieergedrag, iets waar ik zelf ook regelmatig mee te maken krijg. Kopiëren gebeurt vooral uit onzekerheid, waarmee je het tegenovergestelde effect bereikt: je haalt niet alleen de irritatie van de andere ondernemer op je hals, je komt ook niet geloofwaardig over op jouw eigen doelgroep. 

Merk jij dat jij jezelf (teveel) door anderen laat leiden? Bedenk dan eens hoe je dit anders kunt aanpakken. De meest simpele manier is ONTVOLG alle mensen die jou het gevoel geven dat je tekortschiet. Waarom zou je überhaupt mensen volgen waar jij onzeker van wordt?  Wat brengt het jouw business? Je kunt het zelf verder invullen… Focus op jezelf en sta voor jouw visie!

Hoe zichtbaar ben jij online? Vind je het lastig om jezelf te laten zien?

Veel vrouwelijke ondernemers, die hun beauty en skincare salon of -instituut zijn begonnen voordat social media bestond, hebben moeite om zich te profileren via social media. Ze vinden het lastig om zichzelf te laten zien, ondanks hun jarenlange ervaring, kennis en track record. En dat is nu juist wat hen zo onderscheidend maakt!

Ik kan me dit heel goed voorstellen, omdat ik zelf ook niet snel op de voorgrond zal treden, maarrr… social media is een belangrijke tool voor je zichtbaarheid. Door social media word je sneller en makkelijker ontdekt door potentiële klanten en je trekt makkelijker klanten van buiten je netwerk aan. Vroeger ging dat vooral via-via en kon je niet zo gericht potentiële klanten bereiken als nu. Bij veel van mijn klanten die online zichtbaar zijn, zie ik dat ze klanten vanuit andere regio’s mogen ontvangen. Bovendien trek je daarmee een hele nieuwe lichting klanten aan.

Een veel gehoord vooroordeel is dat deze ondernemers denken dat ze zichzelf moeten gaan verkopen. Dat vinden ze spannend, ik hoor dan ook vaker: ‘Wie zit er nu op mij te wachten?’ en “Straks denken ze: ‘Daar heb je haar weer?’”
Het gaat het niet om het verkopen van jezelf, maar juist om het delen van jouw kennis, werkwijze en jarenlange ervaring. Zo creëer je meerwaarde en wek je vertrouwen bij je potentiële klant.


Mijn tip: Stap over die drempel en ga beetje bij beetje jouw kennis delen kennis met jouw potentiële klanten. Je zult merken dat je interactie krijgt, waardoor je een band opbouwt met jou volgers. Dit geeft je vertrouwen om ermee door te gaan en dan gaat de bal vanzelf rollen! Hoe zichtbaar ben jij op social media? 

Waarom zouden we niet meer uit liefde en zelfvertrouwen handelen?

Van nature zie ik vooral kansen en mogelijkheden, zo ook bij mijn klanten en partners. Ik zie vaak de potentie in iemand en probeer een ander te stimuleren en vertrouwen te geven. Bij mijzelf deed ik dat dus vrijwel nooit. Ik heb mezelf jarenlang tekortgedaan en heb ik niet het maximale uit mezelf gehaald. Ik ben daar zelf verantwoordelijk voor geweest. Ik was namelijk kei- en keihard voor mezelf en voor mijn omgeving.

Sinds 1 jaar verdiep ik mij in mindset en meditatie. Ik heb geleerd hoe krachtig en bepalend je mindset is, dat je deze kunt aansturen en ook heb ik geleerd dat we allemaal de wereld zien volgens onze eigen werkelijkheid. Nu handel ik uit zelfverzekerdheid en liefde i.p.v. uit angst. Dit resulteerde in een hele andere uitstraling, waar bijna iedereen in mijn omgeving op heeft gereageerd (het regent complimenten, waarvoor dank). En dat verbaasde mij enorm!

Ook ben ik veel liever voor mijzelf en tegelijkertijd is het wat betreft zakelijk succes veel meer naar me toegekomen. En dan pas begrijp je: wat je uitstraalt trek je aan.

Daarnaast kan ik nu veel makkelijker met negatieve situaties om gaan. Ik trek het mij minder aan en deze situaties bekijk ik nu van een afstand. Dit geeft je zoveel meer rust. Zo heeft het minder effect op je zelfvertrouwen en kun je sneller de positieve mindset weer op pakken.

Veel mensen begrijpen dit niet, pas als je hiermee aan de slag gaat, ontdek je wat de effecten zijn. We hebben allemaal angsten en onzekerheden, maar de manier waarop je dit aanpakt en jouw mindset zijn essentieel voor jouw geluk en succes. Ik gun jou dit ook! Als iedereen dit zou doen, waren we allemaal wat liever voor elkaar, was er minder jaloezie en begrip.

Hoe voer je je branding door in je foto’s & wat is de meerwaarde van brand fotografie?

Naast fotoshoots voor klanten, maak ik met Olga zelf ook geregeld foto’s voor mijn branding en content. Waarom zou je een fotoshoot voor je business of salon doen en wat is de meerwaarde van brandfotografie?

01. Allereerst is het een verlengstuk van je branding. In je fotografie trekken we je gehele branding door; denk aan de stijl, kleuren en type fotografie, waardoor je een stukje herkenbaarheid krijgt. Met name wanneer je een salon of fysieke winkel hebt, is dat jouw herkenning. Door styling en aankleding kunnen we de branding doorvoeren.

02. Je creëert daarmee gemakkelijk één uitstraling die als basis fungeert voor je visuele strategie. Je kunt het doorvoeren op je website, op je social media kanalen en ook in je drukwerk. 

03. Door middel van brandfotografie ben je gericht op jouw ideale klant en straal je professionaliteit uit, waardoor je meer vertrouwen opwekt. Dit is belangrijk voor het aantrekken van die ideale klant. 

Hoe voer je je branding door in je fotografie wanneer je een dienstverlenende business hebt of als je een coach / adviseur bent? Daarvoor heb ik de volgende tips:

Kies een herkenbare scene.
Denk aan : je office (evt. aan huis) of de stad waar je gevestigd bent of een omgeving die herkenbaar is voor jouw klanten en volgers.

Styling.
Je kunt je branding doorvoeren in de styling, kleuren en keuze van accessoires. Mijn kledingstijl is een verlengstuk van mijn branding en qua kleurenpalet een perfecte match. Het is niet hip, kleurrijk of trendy, maar passend bij mijn persoonlijkheid: vrouwelijk, elegant, tijdloos en een duidelijk kleurenpalet.. of beter gezegd gebrek aan kleur ;-). Nude, beige, wit, zwart, donkerblauw en alleen in de zomer af en toe een kleurtje (als accessoire misschien…). Ik word door de meeste fashion stylistes hierom uitgelachen (wel met een knipoog) maar het is wel herkenbaar en duidelijk.

Het grootste compliment is dan ook dat ik real life exact hetzelfde ben als online en klanten die mij ontmoeten mij al herkennen van een afstand. Daarnaast krijg ik als ik masterclasses of events organiseer vaak een reactie als.. “ik heb vandaag extra mijn best gedaan en mijn mooiste jurkje (vaak in een zachte tint of met een gouden touch) uit de kast gehaald, omdat ik wist dat het tip top verzorgd zou zijn.” 

Dit effect of bepaalde herkenbaarheid is precies wat je wilt, ongeacht wat je wilt uitstralen of bij je past.

Blijf dicht bij jezelf, maar stap ook af en toe uit je comfortzone. Af en toe kies ik zeker voor een mooie print, maar een panterprintje zal ik niet snel dragen omdat het dan net lijkt of ik regelrecht uit de serie Flodder kom, terwijl ik het bij een ander vaak wel te gek vind. 

Wil jij jouw branding compleet maken? Van logo en huisstijl, tot sprekende foto’s en een strakke website? Neem contact op om een afspraak te maken of kijk hier voor mijn werkwijze. 

Een generalist of een specialist?

Mensen kiezen voor specialisten en niet voor generalisten! Ik kom bij talloze schoonheidsspecialisten, beautyexperts, fashionstylisten en andere vrouwelijke ondernemers. De grootste valkuil in de beauty- & fashionbranche en wellicht voor elke vrouwelijke ondernemer is dat ze te veel verschillende behandelingen of producten aanbieden. Ze zijn bang om een bepaalde behandeling, ontwikkeling of kans te missen of om maar iedereen aan te willen spreken, maar hierdoor zien klanten door de bomen het bos niet meer en creëer je dus een averechts effect.

Focus is heel belangrijk, durf te kiezen voor een niche, een bepaalde stijl of specialisme.

Dat is heel spannend! Veel mensen in je omgeving zullen jou vertellen dat je dat niet moet doen. Zo ging dat ook 4 à 5 jaar geleden bij mij. 

Notabene mijn eigen familie (lees: 35 jaar ondernemerschap) zei: “Kim, zou je dat wel doen, enkel op vrouwen richten? En alleen maar branding en concept ontwikkeling? Ga je dan wel genoeg klanten krijgen?” Zo volgden nog talloze zorgelijke reacties, waardoor ik ook ging twijfelen. Maar zo eigenwijs als ik ben en hoe meer kritiek ik krijg, des te eerder ik het juist wél doe. Wanneer iedereen A zegt, zeg ik B, puur omdat ik het altijd anders wil doen en geloof in mijn eigen manier. Dus volgde ik wederom mijn eigen gevoel.

Uiteraard vond ik het spannend, maar al heel snel ervaarden zij ook het succes en nu durven ze mij (uiteraard) niet meer tegen te spreken. Dus ik begrijp je helemaal wanneer je het spannend vindt en wanneer jouw omgeving er twijfels over heeft of het wel de beste strategie is.

Maarr.. niet alleen in het ondernemen, maar óók in je uitstraling en communicatie is focus jouw grootste succesfactor! Je klanten weten precies waarvoor ze bij jou terecht kunnen komen en zien jou als ‘expert’ in jouw vakgebied… en uiteindelijk ben je dat ook! De meerwaarde die ik meegeef aan ‘mijn’ branches, kan niemand anders bieden en daardoor creëer je een eigen markt binnen je markt.

Is het spannend? JA! Maar wil je meer omzet, klanten en uiteindelijk meer overhouden? Dan FOCUS! Hoe? Doe het stap voor stap! Rome is ook niet in een dag gebouwd. Ik doe het al een aantal jaren en nóg blijf ik finetunen!

Wil je hulp bij het uitstippelen van jouw strategie? Dan is mijn adviestraject iets voor jou! Je leest er hier alles over!

Wat heeft mindset en overtuiging te maken met het bepalen van je prijs?

Vaak hoor ik van klanten dat ze graag meer zouden willen vragen voor hun diensten of producten, maar dit niet goed durven of niet overtuigd zijn van hun toegevoegde waarde. Dit heeft vooral met je mindset te maken en jouw denkwijze. Zelf heb ik hiervoor mijn methode.

Onlangs had ik een ervaring gehad, waarbij ik de potentiële klant was. Ik besprak de offerte en als eerste wat de ondernemer zei is: ,Je zult het vast te duur vinden’. En vervolgens adviseerde ze me ook nog om 500 euro (op jaarbasis) te besparen als ik het een en ander zelf zou doen.

Het was geen beginnende ondernemer, in tegendeel een ondernemer met meer dan 20 jaar ervaring en een enorme track record. Ik was ontzettend verbaasd hierover en met name over het gebrek aan overtuiging. Ik heb dit ook met haar besproken en ik kwam er al snel achter dat dit met haar denkwijze te maken had.

Hoe pak je zo’n prijsbepaling dan aan?

Allereerst onderzoek wat iemand zijn probleem is en vervolgens hoe urgent het probleem is. Mijn probleem was om het juist niet zelf te doen, deze activiteiten uit te besteden aan een expert, die me ook nog eens maandelijks zou gaan adviseren én ik was daar bereid voor te betalen. Dit zou mij namelijk heel veel tijd per maand schelen en dat mag van mij dan ook wat kosten.  Als ze dat eerst onderzocht had, dan had ze al snel door gehad dat prijs niet de beslissende factor zou zijn. Daar heeft deze ondernemer nog nooit bij stil gestaan. Zij dacht dat prijs allesbepalend is.

Voor mij is de urgentie ook nog eens vrij hoog, omdat ik niet tevreden was over mijn vorige adviseur. Dus ze had aan alles kunnen zien dat ik mijn keuze al had gemaakt en dat prijs eigenlijk geen rol speelde.

Ten tweede zeg nooit dat je te duur bent! Dit is alles behalve overtuigend en juist dan gaat iemand aan jouw expertise twijfelen. Deze ondernemer was na 20 jaar nog niet overtuigd van haar kennis en kunde. En met een track record en een mooi klantenbestand is dit natuurlijk vreemd, ook hierin speelt de mindset een belangrijke rol.

Ik geef mijn klanten altijd het volgende advies, als ze denken afgerekend te worden op prijs of waarom ze denken dat ze korting moeten geven. Wanneer iemand jou kiest enkel op basis van prijs, dan moet je wel afvragen of dit je ideale klant is en of je zij of hij überhaupt WILT als klant. Deze type klant ziet namelijk niet de meerwaarde van jou in. Jouw ideale klant kiest voor jou vanwege je expertise, meerwaarde, kwaliteit en track record, niet op basis van prijs.

Mijn methode

Op het moment dat je overtuigd bent van jouw kennis en kunde en jezelf op waarde kunt schatten is alles mogelijk. Dit doe je niet zo maar, maar die overtuiging moet je elke dag tegen je zelf zeggen én met name uitstralen. Wat je uitstraalt trek je aan. Mindset en zelfovertuiging zijn hierbij dus essentieel.

Ik hanteer zelf een ‘faire’ prijsstrategie en pas ik de prijs aan nagelang mijn trackrecord. Dat vind ik zelf de fijnste methode. Wanneer je resultaten hebt geboekt en een trackrecord hebt opgebouwd kun je jezelf beter positioneren en je waarde bepalen.

Streef je naar zo min mogelijk prijs discussie?

Mijn offertes worden 9 op de 10 keer meteen goedgekeurd. Hoe dit zo gekomen is? Dit is niet vanaf dag één al het geval geweest. Ik heb eerst ook mijn portfolio (en nog steeds) moeten opbouwen. Doordat ik duidelijk communiceer waar ik écht goed in ben en voor wie trek ik mijn ideale klant aan. 80 % van mijn klanten komen bij mij terecht via Instagram. Als je mijn IG feed bekijkt dan zie je dat daar een duidelijke strategie en handtekening achter zit. Wanneer iemand mij dan ook om een offerte vraagt dan hebben ze 9/10 keer al een keuze gemaakt.

Kortom, zorg dat je communicatie gericht is op die ideale klant!

Een ander feit is, is dat een goede klant een andere goede klant aantrekt. Als je eenmaal die ideale klant gevonden hebt en je mag daar een project voor doen, dan gebruik dat project als lead generator voor je volgende project!

Hoe vind je jouw ‘Dream Team’?

Ze zeggen wel eens dat je het gemiddelde bent van de 5 personen waar je het meest mee omgaat. Nou, wees dan zeer kieskeurig met wie jij dus je tijd spendeert! Om verder te komen in zowel het ondernemen als in je privé leven, heb je een dream team nodig.  ‘Like-minded’ partners, die je vooruit helpen, positief inspireren, vertrouwen geven en waarbij ieders expertise elkaar aanvult. 

Kenmerken van partners

Ik werk met vaste partners, zoals grafische freelancers, fotografen, tekst schrijvers, etc. Wat ik het allerbelangrijkste vind in partnerschap? Kwaliteit, loyaliteit, betrouwbaarheid en like-minded. Ik werk graag met mensen waarmee je een lange termijn relatie aan gaat. Ik heb altijd talenten, stagiaires en partners naar een hoger niveau proberen te brengen en deel dan ook graag mijn kennis en ervaring. Dit maakt de samenwerking uiteindelijk alleen maar sterker. Ik probeer, wanneer mogelijk, mijn partners te promoten en zoveel mogelijk voor ze te doen. Ook maken we elkaar beter en is er altijd ruimte voor kritische noten.
Like-minded is een heel belangrijk aspect! De afgelopen jaren heb ik gemerkt dat er veel mensen zijn die enkel komen ‘halen’, daar pas ik tegenwoordig meteen voor en ben ik heel duidelijk in. Mijn tijd is zeer kostbaar en ik spendeer het liefst zo goed mogelijk. Dit was en is mijn grootste valkuil.
De werkwijze, de toewijding en werk ethiek zijn zeer essentieel, daar moet je met elkaar op een level zitten! Ik sta volledig achter mijn partners en twijfel geen moment aan hun kwaliteiten. Je moet blind op ze kunnen vertrouwen en ik ga door het vuur voor hen. 🙂

Hoe vind je nu jouw dreamteam?

Dat gaat met vallen en opstaan. In Hospitality heb ik altijd het volgende geleerd: delen is vermenigvuldigen en geven is ontvangen, maar dat geldt niet altijd in ondernemerschap! Er zijn partners in het verleden geweest die misbruik hebben gemaakt van mijn kennis, goedheid en vertrouwen. Helemaal niet erg, ik heb zelf niet de juiste grenzen gesteld en ik was er zelf verantwoordelijk voor. Maar het zegt uiteindelijk meer over hen dan over jou. Dit zijn waardevolle lessen die jou alleen maar helpen om verder te komen om jouw ideale partner(s) te vinden. Ik ben blij dat ik deze lessen in de eerste twee jaren van mijn ondernemerschap heb mogen leren. Daardoor wist ik heel snel wat ik zocht in een partner, wat zou matchen bij mij als persoon, maar ook passend bij mijn basis principes betreft ondernemerschap.

Dus mijn advies is vooral :

Ever tried, ever failed. No matter, try again. Fail again, fail better.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies' om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten