BRANDING & MARKETING TIPS

Laat je inspireren

Zo maak je een duidelijke en aantrekkelijke website die past bij je merk!


Stel je voor: je hebt een ijzersterk merk neergezet, waarvoor je keihard hebt gewerkt. Je lanceert het vol trots. Klanten komen op je website en… haken af. De website ziet er niet uit en is helemaal niet praktisch.  Hoe maak je een duidelijke en aantrekkelijke website die past bij je merk? 

Zorg dat dit NIET op je website gebeurt…

Een website is een onderdeel van je branding. Daarom is het belangrijk dat hij prettig werkt. Ik kom regelmatig websites tegen waarop:

  • de navigatie onduidelijk is. Behandelingen zitten verstopt of je moet te veel klikken om informatie te vinden.
  • vooral merken of apparatuur centraal staan en niet de behandeling en het effect ervan.
  • commerciële teksten van leveranciers staan. 
  • geen kwalitatieve foto’s worden gebruikt.
  • die geen samenhangend geheel presenteren.

Wat is belangrijk voor een goede website?

Een goede balans balans is tussen het esthetische en het functionele is belangrijk in een website.  Zorg voor:

  • duidelijke structuur
  • simpele navigatie
  • gebruiksvriendelijk (duidelijke termen, teksten met voldoende witregels, snelle laadtijd)
  • strak en aantrekkelijk ontwerp 

De basis van je website in 5 stappen

Oké, je weet nu dat je jouw website goed op moet bouwen. Waar begin je? Met deze 5 stappen weet je zeker dat je website alle belangrijke informatie bevat én de juiste uitstraling heeft. 

  • Menu & structuur

Als eerste bepaal je wat het doel is van je website. Hiervoor stel je jezelf de volgende vragen:

  1. Wat zijn je pijlers?
  2. Wat zoekt je klant?  
  3. Wat is het doel van je website en wat moet er te vinden zijn?\
  4. Welke categorieën komen terug in het menu?
  • Opbouw en structuur van je pagina’s

Als je het doel helder hebt, kun je de opbouw van de website gaan maken. 

Bepaal voor iedere categorie welke pagina’s daaronder vallen en welke info op die pagina moet komen. Wat moet er op iedere pagina staan? Bij behandelingen kun je bijvoorbeeld kiezen voor een vaste structuur: Wat is het, hoe werkt het, wat is het resultaat, wat is handig om te weten / welke nazorg is nodig. Je sluit iedere pagina af met een call to action waarmee je de klant aanzet om contact op te nemen, een product te kopen of een afspraak te maken. 

  • De inhoud van je website bepalen

Zorg voor unieke, foutloze teksten en eigen brandfoto’s. Zet alle categorieën en pagina’s in een schema (bijv. Excel) om overzicht te houden. De teksten werk je uit in een Wordbestand. Gebruik geen teksten van leveranciers, die zijn vaak niet persoonlijk en komen op meerdere websites terug. Dat is niet goed voor je Google resultaten. 

  • Functionaliteiten op je website

Je doel is helder en de opbouw staat. Welke tools en functionaliteiten heeft je website daarnaast nog nodig? Denk bijvoorbeeld aan:

  • Online boekingssysteem
  • Webshop
  • Online advies via een uitgebreide intake formulier en/of WhatsApp
  • Website inrichten

Als je de opbouw, structuur, de functionaliteiten en het design visueel hebt dan kun je de site gaan “inrichten”. Ben je hier zelf niet goed in? Besteed het dan uit. Een website bouwen is een flinke klus waar veel bij komt kijken. 

Let erop dat je website op alle apparaten goed werkt. Is alles goed leesbaar en aan te klikken op een smartphone of tablet?  

  • Testen 

Tot slot test je alles en kijk je of je website goed werkt. Let er ook op dat hij voldoet aan de regelgeving rondom privacy (AVG)

Heb je hulp nodig bij je nieuwe website? Mijn team en ik helpen je graag. Neem contact op voor meer informatie!

Hoe maak je toch omzet, waar zou je aan kunnen werken en wat kun je NU al doen om je voor te bereiden op de tijd na corona?

Je salon, kliniek of instituut is dicht, wat nu? Hoe maak je toch omzet, waar zou je aan kunnen werken en wat kun je NU al doen om je voor te bereiden op de tijd na corona?

Inmiddels raakt iedereen enigszins gewend aan deze situatie… maar tegelijkertijd zijn er ook wel wat zorgen. Dat is begrijpelijk en de ene dag gaat beter dan de andere. Dat geldt voor iedereen denk ik, we missen onze structuur en we weten niet wanneer we weer ‘back to business’ kunnen gaan.

We kunnen ons heel erg druk gaan maken over wat er in de toekomst eventueel kan gebeuren, maar daar schieten we helaas niks mee op.

We hebben geen controle over de situatie, maar wat heel goed werkt is focussen op de elementen waar we wél controle over hebben.

Wat kun je nu doen om zaadjes te planten, (potentiële) klanten aan je te binden voor de tijd na corona OF om toch nog nu omzet te maken?

Online Zichtbaarheid

Waarom hamer ik er zo op om te werken aan je online zichtbaarheid? Jouw klanten zitten nu thuis en om straks te kunnen oogsten, is het belangrijk dat je nu zaait. Je klanten hebben alle tijd en zijn veel online. Wat a jij doen om jezelf meer te laten zien?

Verbinden

Mensen hebben behoefte aan contact. Zoek de verbinding op met je klant. Ga in gesprek met ze, bel ze op, stuur een WhatsApp en vraag hoe het met ze gaat, hoe het met hun huid gaat en of je ze ergens mee kunt helpen.

Online Huidadvies

Nu je zelf ook tijd over hebt kun je ze virtueel eventueel helpen met hun huid. Adviseer ze bijvoorbeeld via videobellen. Stuur ze vooraf een online vragenlijst die ze moeten invullen, vraag om foto’s en plan een video call in. Adviseer ze dan welke producten ze het beste kunnen aanschaffen en maak ze bewust dat een goede thuisverzorging de basis is van een goede en gezonde huid. Ze hebben nu de tijd om deze goed te verzorgen.

Dit geldt ook voor haren en voeding. Adviseer voedingssupplementen om de weerstand/immuunsysteem te verbeteren of geef ze hier advies over.

Rescue pakketjes

Maak rescue pakketjes om de coronatijd door te komen. Denk aan een setje met tools en producten om je uitgroei bij te werken van je haren of nagels. Of aan een nagelsetje om je Gellac er af te halen of om te verzorgen.

Online Verkoop

Heb je nog geen webshop? Dan is dit misschien wel de periode om hieraan te beginnen. Online verkoop is booming business en je kunt hierdoor op een eenvoudige manier je klanten blijven helpen. Een webshop integreren in je site kan heel eenvoudig en op korte termijn, daar kunnen mijn team en ik nu ook snel op schakelen. Op deze manier heb je toch omzet. Dit heeft geen effect op de regelingen van de overheid (als je meer dan € 4000 euro omzetverlies verwacht tussen 16 maart en 1 juni). 

De puntjes op de i

Maak je beautybusiness klaar voor de fase na corona. Nu heb je de tijd om je teksten na te kijken. Check of je branding nog klopt en zet de puntjes op de i! Een sterk online imago is cruciaal voor je beautybusiness. Hoe professioneler het eruitziet, des te betrouwbaarder je overkomt en klanten voor jou zullen kiezen

Online trainingen

Naast skincare- of beauty trainingen, kun je kijken of je kunt bijleren, oefen bijvoorbeeld lekker met fotografie en filmpjes maken! Uiteraard bied ik hiervoor een mogelijkheid met mijn Online Instagram x Marketing training speciaal voor de beautybranche met nu ook nog bonus materiaal: Handout Social Media Content ideeën en binnenkort komt er ook een speciale les over het bewerken van video’s. Je houdt een jaar toegang tot de training en alle updates. 

Heb je advies of tips nodig of kan ik je verder ergens mee helpen? Bel me dan gerust! Of stuur me een mailtje via kim@the-marketing-factory.nl.

De impact van een merk op de waarde van jouw business.

Een merk is de perceptie die mensen hebben van jouw business. Denk aan: het gevoel dat je ze geeft, de uitstraling, de service, de kwaliteit van je product/dienst, de professionaliteit, hoe je online overkomt, je merkbelofte, kortom de totaalbeleving.

Dit kan natuurlijk zowel negatief als positief zijn. Een positieve perceptie over je business kan voor meer omzet zorgen. Wanneer men positief over je bedrijf praat, eventueel aanbeveelt aan anderen en loyaal is aan jouw bedrijf leidt dit naar meer omzet. Hoe positiever, des te beter voor je business. Het is eigenlijk heel simpel: een sterk merk voegt waarde toe aan je business. 

Wanneer je een sterk merk ontwikkelt en opbouwt heeft dit ook meer waarde, waardoor de prijzen van je producten of diensten hoger kunnen zijn. 

Onderschat de kracht van een sterk merk niet en ga aan de slag met het definiëren en ontwikkelen van jouw eigen merk.

Een rebranding is een transformatie!

Een REBRANDING zorgt niet alleen voor meer aantrekkingskracht, maar het is een TRANSFORMATIE. Niet alleen voor je business maar ook voor de ondernemer. Het zelfvertrouwen krijgt zo’n enorme boost dat je naar buiten durft te treden en gaat staan voor je merk, waardoor je meer klanten aantrekt.

Af en toe ontvang ik een super enthousiaste mail van een klant, die geïnteresseerd is in een nieuw logo of alleen een nieuwe huisstijl. Dan adviseer ik altijd een compleet nieuw visueel concept, met minimaal een logo en huisstijl, waarbij we allereerst aan de slag gaan met de basis principes van jouw business:

  • Wat is je visie, waar wil je met je instituut of kliniek naartoe?
  • Wat wil je uitstralen en wat voor type klant wil je aantrekken?
  • Wat is je specialisatie? Waar ben je écht goed in? Waar sta je om bekend en wat maakt jou uniek?

We gaan kijken naar de positionering van jouw business als merk, wat voor gevoel geef je de klanten etc. Dit doe ik door middel van een strategiegesprek en/of mijn beroemde brand questionnaire.

Vervolgens gaan we aan de slag met het ontwerp voor het logo en de huisstijl. Dit wordt als een totaalplaatje gemaakt. Wanneer je dus alleen een logo zou kiezen en niet de huisstijl, dan ontwikkel je geen merk en alleen het logo gaat geen verandering in brengen.

Complete rebranding trajecten zijn een soort transformatie. Je hele uitstraling en communicatie wordt aangepakt. De meeste klanten ondergaan ook een soort transformatie en vaak hoor ik dan “nu ben ik zo trots op mijn branding en mijn business dat ik naar buiten DURF te treden”, “het is net of ik een complete metamorfose ben ondergaan” of “het voelt als een compleet nieuwe outfit” 

Hoe bepaal je welke uitstraling bij jou past?

Je kent het vast wel, je vindt zoveel stijlen mooi, ook in je kleding en interieur varieer je graag. Je houdt van diverse kleuren en je bent weleens wispelturig. Je weet daardoor niet goed wat je wilt en je branding is daarom maar een combinatie van stijlen. Je laat je ook afleiden door de trends, hypes en je kijkt vooral naar wat anderen doen.

Belangrijk bij het ontwikkelen van je branding is om te kijken naar de basisprincipes van je business, je ambitie en je visie (salon aan huis, een instituut of een medische kliniek), de doelgroep die je wilt aantrekken, je persoonlijkheid, etc. 

We gaan vooral aan de slag met jouw fundament en baseren daar je branding op voor een tijdloos karakter dat past als een jasje. Door hiermee aan de slag te gaan creëer je een trechter waardoor je langzaam tot een bepaalde uitstraling komt. 

Je kijkt echt naar jouw beautybusiness en van buiten naar binnen, naar de kern en het fundament. De kunst van een branddesigner is dan om die elementen te combineren in een mooie uitstraling.  Zo heb ik onlangs een uitstraling voor iemand gemaakt, aan de hand van het fundament en de ambitie en niet waar ze nu staat of wat nu heel trendy is (of voor mijn gevoel al outdated was). Dat kan soms een beetje out of je comfortzone zijn, maar we kijken naar een 2.0 versie en lange termijn, want daar wil je naartoe groeien.

Hoe ontwikkel ik jouw merk?

Wanneer ik aan de slag ga met het ontwikkelen en ontwerpen van jouw merk, gaan we eerst aan de slag met het fundament. Na 7 jaar en talloze projecten heb ik mijn eigen werkwijze ontwikkeld om zo tot een totaalconcept te komen. Een concept dat langdurig mee kan, elke keer een waanzinnige indruk achterlaat, past bij jou en uitstraalt waar jij voor staat.

Als we dit helder hebben, gaan we kijken naar de uitstraling en gaan we op zoek naar inspiratie. Mocht er nog een heel interieur worden ontworpen dan stemmen we dat nauwkeurig met elkaar af. Het is belangrijk dat jouw branding zowel online als offline doorgevoerd wordt en dat jouw salon, instituut of kliniek een geheel vormt met jouw merk.

Het logo, de kleuren, lettertypes en de sfeer zijn de basis voor de rest van de huisstijl. Voor iedere klant maak ik een eigen set aan huisstijlelementen, afgestemd op jouw werkwijze, soorten behandelingen en wensen. 

Vervolgens begeleid ik je ook in het drukwerk. Klanten vinden het vaak prettig om dit uit handen te geven, gezien de beperkte kennis van papier en drukprocessen, maar ook wanneer goudfolie aan te pas komt. Daarbij help ik graag. Er is uiteindelijk voor elk budget een passende oplossing. Dit geldt ook voor verpakkingen.

Wanneer er een brandshoot plaatsvindt bedenk ik vooraf het concept en begeleid ik of één van mijn collega’s de shootdag begeleid. We verbouwen 🙂 je salon of kliniek voor de perfecte shots en stylen het geheel.

Daarna komt pas de website aan bod. Zonder eigen foto’s geen website! De teksten worden door jou aangeleverd of zijn geschreven en/of gecorrigeerd door onze tekstschrijver. Geen standaard teksten of kopieer- en plakwerk. Teksten zijn een belangrijk onderdeel van je branding, maak het eigen!

Waarom je social media als specialist of expert NOOIT moet uitbesteden!

Oké, normaal zeg ik altijd er is geen ‘goed’ of geen ‘fout’, niks moet.., maar beloof me een ding.. ook al heb je moeite met je social media, besteed het niet uit! 

Waarom?

Een extern bureau weet niks over jouw expertise en branche. Zij weten niks over je klanten, wat zij moeten vertellen of welke content er gedeeld moet worden. Het gevolg? Alleen maar commerciële berichten zonder inhoud. Jij bent dé specialist of expert. Het gaat om jouw kennis, kunde en ervaring. Daarnaast willen volgers jouw visie lezen, zien hoe jij te werk gaat en meekijken. 

Wat kun je wél uitbesteden?

  • Begeleiding en advies. Als je moeite hebt met het aanvliegen van je social media, wat heel normaal is, dan kun je natuurlijk een masterclass volgen of om advies vragen. Iemand die je aanstuurt, waarmee je kunt sparren en die jou stap voor stap leert hoe je het kunt aanpakken. 
  • Fotografie! Een mooie brandshoot is erg waardevol om zo een totaalplaatje te creëren voor je website en social media. Hiermee bouw je een voorraad foto’s op, een beeldbank, gemaakt in jouw salon, instituut of kliniek. Deze kun je vervolgens gebruiken om content mee te creëren.
  • Ben jij onzeker over je teksten? Ook dat is helemaal niet gek. Heel eerlijk, dat had ik zelf ook. Komt de boodschap wel goed over? Schrijf ik wel iets zinvols? Is het een samenhangend geheel? Klopt de spelling wel? Ondanks dat ik misschien “redelijk” in spelling en grammatica ben, maak ik toch talloze foutjes. Daarnaast kan iets voor mij heel logisch klinken, maar dat wil niet zeggen dat het voor jullie logisch klinkt. Ik wil nog wel eens van hak op de tak gaan. 🙂
    Ik laat daarom mijn teksten nalezen en corrigeren, zodat ik weet dat wat ik post, gewoon in orde is. 

Er hoeft maar één iemand in je te geloven…


Het grootste deel van mijn begin twintiger jaren was een enorme zoektocht naar mijzelf. Ik was namelijk in 2007 gestopt met een sport die ik beoefende tot mijn 18e. Het grappige is dat ik dat jaar nog genomineerd was voor sportvrouw van het jaar in Maastricht. Ik heb de brief doorgescheurd, want ik was gestopt dus ik was het niet waard. Ik was bezig met een nieuwe toekomst. Jaren daarna miste ik iets in mijn leven. Niks was uitdagend of spannend genoeg, ik miste de adrenaline om te winnen en alle stress eromheen. 

School ging mij goed af en vervolgens ben ik in loondienst bij verschillende bedrijven gaan werken. Heel leerzaam, heel leuk, maar ik verveelde me ook. Ik ging daarnaast nog maar eens studeren, maar dat was het ook niet. Totdat ik terecht kwam bij iemand, die mij ging helpen in mijn zoektocht. Na 15 minuten kwam hij tot de conclusie dat ik alle eigenschappen van een ondernemer had en dat het bedrijf waar ik zou willen werken nog uitgevonden moest worden 😉 en dat ik dat maar beter zelf kon doen. 

Dit gesprek van een klein uur heeft mijn leven op dat moment veranderd, want het was hét duwtje dat ik nodig had om voor mezelf te beginnen. Ik was namelijk niet overtuigd of ik dat wel kon, ook al kom je uit een ondernemersfamilie. Ik heb toen in één week mijn businessplan geschreven, ik ben naar de KVK gestapt en gaan ondernemen. 

De eerste keer dat ik omzet binnenhaalde, voelde als een overwinning. Precies dezelfde adrenalinerush voelde ik als ik in het verleden een toernooi won. Ik bloeide open en ik hervond mijzelf langzaam. Mijn uitstraling veranderde en ik wist een ding zeker: ik zal alles er aan doen om te kunnen blijven ondernemen, maar ook alles, want ik vond het geweldig. En die overtuiging heeft mij heel veel gekost, maar wel gebracht tot waar ik nu sta. 

Tot 2 jaar geleden heb ik in mijn ondernemerschap alles alleen gedaan. Er is niemand die mij heeft geholpen of begeleid heeft. Achteraf stond ik er misschien ook niet voor open, want dat was ook mijn karakter. Ik heb mijn hele leven alles al zelf en alleen gedaan op mijn manier, lekker eigenwijs. Maar niet altijd even handig, want ik ben echt zó vaak gevallen. Ik kan er wel een boek over schrijven, maar still I rise!

Vanaf dag één heb ik anderen wél proberen te helpen, want ik wilde dat zij juist niet dezelfde fouten maakten als ik! Ik heb veel stagiaires en jonge talenten mogen begeleiden, geweldig vond en vind ik dat. Ik probeer mijn partners en freelancers ook altijd naar een hoger niveau te krijgen en ze te stimuleren om het maximale uit zichzelf te halen. 

Het mooiste vind ik de ontwikkeling die mijn klanten of partners maken, omdat ik in hen geloof en samen halen we hun kwaliteiten naar boven. Tegelijkertijd delen we de ups en downs, dat ondernemen niet vanzelf gaat, de uitdagingen waar we tegenaan lopen, hoe goed we dit aanpakken en onze onzekerheden. 

Ook al lijkt het dat het bij een ander op rolletjes loopt, er zijn altijd onzekere momenten en vraag je jezelf wel af of je goed genoeg bent, genoeg waarde geeft, etc. En juist op die momenten heb je iemand nodig die in jou gelooft. Je kunt natuurlijk wel relativeren en een positieve mindset hebben, maar het slu

Mindset is een van de key elementen achter een succesvol Instagram account!


Het is ook meteen de grootste uitdaging, want hoe vaak wordt je niet afgeleid door wat anderen doen? Of durf je jezelf niet te laten zien of heb je het idee dat niemand op je zit te wachten?

De eerste stap is geloven in jezelf en overtuigd zijn van je kunnen, expertise en ervaring.

De tweede stap is onderzoeken wie jouw ideale volger is..
Ik hoor vaak: ‘Mijn ideale klant is tussen de 20 – 70’ Dat is een lastige in de skincare- en beautybranche, want een twintiger voelt zich niet aangesproken wanneer je het over rimpels en een verslapte huid hebt en een vijftiger voelt zich niet aangesproken met acné etc. 

Kortom, wie is jouw klant en wat zijn haar kenmerken? 

Daarna kijk je naar haar problemen en uitdagingen: heeft ze een verslapte huid, last van rimpels, acné, couperose.. is ze onzeker over haar huid of wil ze afvallen, mooiere wenkbrauwen, tijd besparen tijdens het opmaken… Kies voor maximaal 3 uitdagingen!

Wanneer je weet wat haar uitdagingen zijn, kun jij oplossingen bieden en daarover kun je content creëren. Jouw ideale klant weet vaak niet waar ze moet beginnen en jij kunt haar meenemen in oplossingen. De manier waarop jij dat doet en waar je voor staat is essentieel. Iemand voelt zich daardoor aangesproken of niet. Vind je natuurlijke schoonheid belangrijk? Of geloof je dat een mooie huid van binnenuit ontstaat? Laat dit dan duidelijk naar voren komen. 

Met deze stappen creëer je waardevolle content voor jouw ideale volger of klant. Je gaat gericht en gefocust te werk en richt je op waar jij voor staat, voor wie je wilt werken en je laat je minder afleiden door anderen. 

Ik heb hier een adviestraject en masterclass voor ontwikkeld. We plannen eerst een strategiegesprek (telefonisch) waarin je jouw uitdagingen, obstakels of belemmeringen deelt. Daarna help ik je verder op weg! Wil je meer weten? Stuur me dan een DM voor meer informatie!

Je ziet dat anderen in dezelfde branche minder goed werk afleveren, maar toch hebben ze een goedlopende salon, instituut of kliniek. Je vraagt jezelf af: hoe dan?


Je ziet dat anderen in dezelfde branche minder goed werk afleveren, maar toch hebben ze een goedlopende salon, instituut of kliniek. Je vraagt jezelf af: hoe dan? En wat doe ik verkeerd? Ik hoor regelmatig van saloneigenaressen dat er in hun regio veel salons of instituten zitten die minder goed werk afleveren, maar wel heel veel klanten aantrekken.

Vaak vragen ze mij dan wat ze verkeerd doen, hoe het kan dat zo’n andere salon goed loopt met in hun ogen slechte resultaten. Negen van de tien keer zijn deze salons megagoed in het beïnvloeden van het gevoel van de klant. Ze spreken de klant aan op basis van hun problemen, uitdagingen en weten de klant feilloos te overtuigen. En ze laten zich zien!

Mensen maken beslissingen op basis van gevoel. Het is dus belangrijk om niet alleen te weten wie je ideale klant is en wat haar uitdagingen zijn, maar je moet ook durven om de positie in te nemen als expert of specialist. Laat zien wat jouw meerwaarde is en vertel die onwetende consument hoe het dan wél moet. Want als jij die positie niet inneemt, dan doet een ander het wel!

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies' om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten