Een solide branding is ‘key’ om je business succesvol te laten groeien. Het onderscheidt je van de competitie, het weergeeft jou waarde propositie en het bouwt vertrouwen op met je publiek. Er zijn 4 vragen die je moet kunnen beantwoorden voordat je gaat rebranden of begint aan de branding van je business.

1. Wie is mijn publiek?

Dit is een van de meest belangrijkste aspecten binnen je bedrijf, niet allen voor je ‘rebranding’.  Wie zijn jouw klanten en wie wil je dat ze zijn. Heb je op dit moment al je ideale klant of neem je nog steeds die niet zo ideale klant aan.

Hoe meer je je richt op een niche, des te beter je kunt inspelen op de behoeften en problemen van je publiek, weet wat er speelt en hoe jij daar de oplossing voor kunt zijn. 

Als je niet weet wie je ideale klant is, dan weet je ook niet of de uitstraling die je laat ontwikkelen, jouw publiek aanspreekt. Vervolgens maak je het jezelf lastig wanneer je content gaat creëren, omdat je geen idee hebt tegen wie je praat.  

2. Wat is jouw waarde propositie?

Waarde propositie is een marketing term, simpelweg voor: welke oplossing bied jij aan om de problemen van jouw ideale klant op te lossen en welke transformatie ondergaan ze?

Niet alleen weten WIE je ideale klant is, maar ook weten tegen welke problemen hij / zij aan loopt is erg belangrijk. De oplossing die jij biedt voor hun probleem is jouw waarde. 

Wij als ondernemers denken vaak aan de diensten die we kunnen bieden. Je kent het wel, je komt op een website en dan zie je een kopje met diensten of services. Dat is eigenlijk de oude marketing gedachte : van binnen naar buiten communiceren. Maar als ik alleen maar zou zeggen ik bied “logo en huisstijlen” aan, naast mij zijn er nog duizenden, waarom zou je dan voor mij moeten kiezen? Ik spreek niemand aan, weet je dan wel of ik je kan helpen en wat betekent dat een huisstijl?

Daarom is het belangrijk dat je in kaart brengt wat de problemen is van jouw ideale klant en hoe je deze kunt oplossen. Dit kun je dan in de uitvoer vertalen naar : ik help vrouwelijke ondernemers met een skincare, beauty of fashion business om van hun business een merk te maken. Bij mij krijg je niet alleen een logo, maar ik ontwikkel een totaal brand concept voor vrouwelijke ondernemers in deze branches. Een man zal zich niet aangesproken voelen en dat is ook precies de bedoeling, want daar ligt ook niet mijn kracht en is niet mijn ideale klant.

3. Hoe help ik mijn klanten met het oplossen van hun problemen?

Kortom, wat maakt jouw uniek? Hoe is jouw werkwijze? Welke resultaten bereik jij? Het zijn geen makkelijke vragen en je blijft continue finetunen, maar het helpt jou om inzicht te geven in jouw USP’s, unique selling points. Met deze vraag maak je het voor je zelf helder op welke manier je waardevol gaat zijn.

4. Hoe onderscheid ik mijzelf van de ander?

In andere woorden, welk voordeel bied jij t.o.v. jouw concurrenten? Waarom zou iemand met jou moeten werken of jouw product / dienst moeten afnemen? Wat onderscheidt jou?

Bijvoorbeeld, in 2013 begon ik met mijn bedrijf en nam ik allerlei klanten aan. Van biercafés tot schoonheidssalons, coaches e.d. Gaandeweg ontdekte ik mijn eigen identiteit en stijl, ook had ik steeds meer klanten uit specifieke branches. Op een gegeven moment heb ik een markt onderzoek laten doen en een hele grappige conclusie was dat 95 % van mijn klanten vrouw was. Buiten mijn eigen broer en enkele mannelijke klanten. Ik ben dit vervolgens gaan finetunen en gaan richten op de vrouwelijke ondernemer met name in bepaalde branches, omdat ik daar echt happy van word. 

Tegenwoordig zie je het natuurlijk steeds vaker, en ben ik dus ook weer een stapje verder gegaan en combineer ik mijn bijna 10 jaar werkervaring en expertise in de vorm van trainingen en adviestrajecten voor vrouwelijke ondernemers. Niet alleen een logo ontwikkelen maar ook het proces begeleiden om van jouw business een waardig merk te creëren.  

Deze 4 vragen moet je kunnen beantwoorden voordat je aan de slag gaat met branding. Anders is het onmogelijk om een succesvol merk te ontwikkelen. Dit zijn een paar vragen uit mijn Brand Strategy questionnaire die ik mijn klanten stel voordat ze met mij gaan werken.